Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Cirkulär ekonomi: Eftermontering av fossilbränslebilar till hybrider - Förstudie

Diarienummer
Koordinator Luleå tekniska universitet - Luleå tekniska universitet Inst f samhällsbygg & naturresurser
Bidrag från Vinnova 500 000 kronor
Projektets löptid november 2023 - juni 2024
Status Avslutat
Utlysning Cirkularitet - FFI
Ansökningsomgång Cirkularitet - FFI - Hösten 2023
Slutrapport 2023-02617engelska.pdf(pdf, 3350 kB) (In English)

Viktiga resultat som projektet gav

Det ursprungliga syftet med projektet är att konvertera en fossildriven bil till en elhybridbil, vilket medför flera fördelar, inklusive minskad bränsleförbrukning, minskade utsläpp, lägre driftkostnader, förbättrad prestanda, längre livslängd och minskat beroende av fossila bränslen. Huvudmålet med detta projekt är att undersöka och bedöma möjligheten att konvertera fossildrivna personbilar till elhybridbilar som ett sätt att etablera ett miljömässigt hållbart och miljövänligt transportsystem.

Långsiktiga effekter som förväntas

Projektet visade att omvandling av bensinbilar till hybrider är tekniskt genomförbart och ger betydande fördelar när det gäller bränsleeffektivitet och utsläppsminskning. Därför är det nödvändigt och rekommenderat att fortsätta forskning och dialog med industriella partners och tillverkare som kan spela en avgörande roll i utvecklingen av ett kompatibelt och modulärt drivsystem, lämpligt för eftermontering av fordon i senare faser av deras livscykel. Det föreslås att skapa en drivlösning som inte bara är tekniskt genomförbar utan också ekonomiskt lönsam för eftermontering.

Upplägg och genomförande

Att undersöka med industriella partners och tillverkare för att designa ett kompatibelt och modulärt drivsystem för eftermontering kräver en strategisk och samarbetsinriktad approach. Detta arbete omfattar flera viktiga aspekter som syftar till att säkerställa framgångsrik integration av nya komponenter i befintliga fordonsplattformar, inklusive: teknisk kompatibilitetsanalys, komponentstandardisering, modulära designprinciper, integrationsstudier, kostnadseffektivitet, livscykelanalys samt marknadsberedskap och adoption.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 28 augusti 2024

Diarienummer 2023-02617