Charged with Knowledge: Insights from a Live Pilot Freight Charging Hub
Diarienummer | |
Koordinator | Statens Väg- & Transportforskningsinstitut - Statens väg- & transportforskningsinstitut VTI |
Bidrag från Vinnova | 500 000 kronor |
Projektets löptid | augusti 2024 - mars 2025 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Accelerera - FFI |
Ansökningsomgång | FFI Accelerera omställningen till hållbara vägtransporter - våren 2024 |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektets mål uppfylldes i hög grad. Det primära målet var att analysera användningen av batterielektriska lastbilar (BET) och laddinfrastruktur samt att ta fram datadrivna underlag för framtida investeringar – något som uppnåddes genom en omfattande analys av verkliga fordonsdata och utvecklingen av en optimeringsmodell för strategisk laddstationsplacering. Dessa resultat stärker förutsättningarna för en effektiv och hållbar omställning av godstransportsystemet.
Långsiktiga effekter som förväntas
Projektet förväntas på sikt bidra till en mer effektiv och hållbar elektrifiering av godstransporter. Genom datadrivna beslutsunderlag förbättras planering och investering i laddinfrastruktur. Metodiken är skalbar och kan användas av fler aktörer, vilket stödjer branschens omställning och minskar klimatpåverkan. Projektet stärker även samarbetet mellan forskning och näringsliv.
Upplägg och genomförande
Projektet genomfördes i samarbete med två logistikföretag och baserades på omfattande fordonsdata insamlad 2021–2024. Arbetet delades i två steg: 1. Analys av verkliga kör- och laddmönster genom en egenutvecklad datapipeline. 2. Utveckling av en optimeringsmodell för strategisk placering av laddstationer. Upplägget möjliggjorde både nulägesanalys och simulering av framtidsscenarier, med bred tillämpning i transportsektorn.