Bus-as-a-Service (BaaS)
Diarienummer | |
Koordinator | Lindholmen Science Park AB |
Bidrag från Vinnova | 4 035 000 kronor |
Projektets löptid | november 2021 - februari 2025 |
Status | Pågående |
Utlysning | Effektiva och uppkopplade transportsystem - FFI |
Viktiga resultat som projektet gav
Bus-as-a-Service (BaaS) har utvecklat och testat nya tjänster byggda utifrån ITxPT-specifikationerna, vilket i vissa fall till och med resulterat i kommersiella tjänster. Projektet har genererat insikter om nya affärsmöjligheter med fokus på drift och tjänsteutveckling av en harmoniserad IT-plattform. Projektet har stärkt konsortiets gemensamma kompetens på området. Specifikt har BaaS genom ITxPT påverkat pågående och kommande internationella standardiseringsinitiativ.
Långsiktiga effekter som förväntas
Projektet har stärkt konsortiets parters enskilda förmågor, deras gemensamma kompetens på området och stärkt Sverige som en plats för innovation och produktiva samarbeten mellan samtliga aktörer i värdekedjan, inklusive konkurrerande leverantörer. Nationellt planeras för utökat samarbete i ITxPTs regi för en harmonisering av hur svenska PTA och PTO arbetar vilket kan leda till en effektivisering av och ökad flexibilitet i kollektivtrafiksystemet i Sverige.
Upplägg och genomförande
BaaS-projektet har i olika piloter utvecklat och testat nya tjänster byggda utifrån ITxPT-specifikationerna. Testerna har utförts i flera steg: - In house hos respektive part/industripart/leverantör respektive medlemsorganisation, hos Västtrafik, PTO och produktleverantör. - i ITxPT-lab på Lindholmen Science Park - i en av Volvo Bussars testbäddsbussar. Erfarenheterna från piloterna har sedan använts för att i workshopformat diskutera tematiska områden som virtualisering, cybersäkerhet mm.