Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Blixthalka varningssystem för förbättrad trafiksäkerhet

Diarienummer
Koordinator VV Waves AB
Bidrag från Vinnova 490 000 kronor
Projektets löptid april 2022 - april 2023
Status Avslutat
Utlysning Elektronik, mjukvara och kommunikation - FFI
Ansökningsomgång Elektronik, mjukvara och kommunikation - FFI - december 2021
Slutrapport 2021-05037eng.pdf(pdf, 1769 kB) (In English)

Viktiga resultat som projektet gav

Syftet med projektet var att bygga en sensor som kunde identifiera tillståndet på vägytan framför ett fordon i rörelse. Detta är en utmanande uppgift eftersom vägytan är slumpmässig och radarresponsen varierar avsevärt när sensorn mäter olika områden av vägbanan. Vår tidigare forskning vid mikrovågslaboratoriet i Chalmers visade att ytans slumpmässighet kan hanteras om vi använder en fullpolarimetrisk radar. Inom projektet utvecklade vi en polarimetrisk radarsensor, som kunde detektera ett vått område på vägytan från ett fordon i rörelse och i realtid.

Långsiktiga effekter som förväntas

Resultaten från projektet, utvecklingen av funktionella sensor-prototyper och det faktum att vi använder samma frekvensband som bilradar (77-81 GHz) förväntas väcka uppmärksamhet från industrin. Vi har redan kontakt med 2 företag som är intresserade av vår teknik. Våra förväntningar är att vi inom en snar framtid kommer att kunna genomföra tester som en del av en förstudie.

Upplägg och genomförande

I vårt tidigare arbete har vi utvecklat en metod som kan identifiera tillståndet på vägytan framför ett fordon i rörelse innan hjulen når det avkända området. I detta projekt utvecklade vi en kompakt radarsensor som kan integreras på ett fordon och testas i trafiken. Vi testade två olika metoder för att bygga en polarimetrisk radar. Vi använde kommersiella chips för frekvensbandet 77-81 GHz. Båda prototyperna tillverkades och visade sig fungera som förväntat. I slutet av projektet testades sensorerna i trafiken och kunde upptäcka en vått område på vägytan.

Externa länkar

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 26 juni 2023

Diarienummer 2021-05037