Barn- och ungdomsresan
Diarienummer | |
Koordinator | Arvika kommun |
Bidrag från Vinnova | 2 000 000 kronor |
Projektets löptid | juni 2024 - december 2025 |
Status | Pågående |
Utlysning | Lärande och mötesplatser |
Ansökningsomgång | Gemensamma AI-förmågor i kommuner och civilsamhälle |
Syfte och mål
"Barn- och ungdomsresan" syftar till att revolutionera vården för unga med psykiska utmaningar genom AI. Genomlysningar i fyra kommuner har avslöjat kritiska brister som fragmentering och kunskapsluckor, vilka skapar hinder i vården. Projektet kommer att använda AI för att förbättra screening och vårdsamordning, och möjliggöra snabbare, mer samordnade och proaktiva insatser. Projektets mål är således att förbättra vård- och insatskedjan för barn och ungdomar med psykisk ohälsa.
Förväntade effekter och resultat
- Förbättrad tillgänglighet och responstid genom att minska väntetiderna för stöd, bedömning, insats och behandling. - Effektiviserad vård- och insatsprocess genom att minska den administrativa bördan för personal. Bidrar också till att professionen kan frigöra tid för fokus på den enskilde snarare än dokumentation, eller för att finnas tillgänglig för fler barn/unga med psykisk ohälsa. - Mätbara mål för barn och unga: o Halvering av antalet placerade barn. o 0-vision kring självmord. o 98% av barnen och ungdomarna får godkända slutbetyg i skolan.
Planerat upplägg och genomförande
1. Kapacitet AI: samla och utveckla förmåga för att öka AI-förmåga hos medarbetare samt sätta grunder för datadelning mellan organisationer. 2. Kvalitetssäkring inför implementering: behandla aspekter av ett behovsdrivet tillvägagångssätt för att testa, utvärdera och upphandla AI-lösningar. 3. AI i praktiken: behandla olika aspekter kring praktisk pilot för att testa och utvärdera AI-lösningar i syfte att skapa praktisk förståelse för AI-lösningar och utvärdera olika sätt att använda AI i verksamheterna.