Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Återvunnet kolhaltigt material från pyrolys av däck för användning vid EAF-ståltillverkning

Diarienummer
Koordinator Kungliga Tekniska Högskolan - Kungliga Tekniska Högskolan Inst f materialvetenskap
Bidrag från Vinnova 995 692 kronor
Projektets löptid november 2024 - juni 2025
Status Avslutat
Utlysning Impact Innovation Swedish Metals & Minerals - Programspecifika insatser
Ansökningsomgång Impact Innovation: Genomförbarhetsstudier inom tekniska insatsområden i programmet Metals and Minerals

Viktiga resultat som projektet gav

Projektet undersökte möjligheten att använda uttjänta däck som alternativ kolkälla för ljusbågsugnar (EAF) genom pyrolys. En inledande översikt gjordes av alternativa kolkällor för EAF-stålframställning, följt av laboratorietester. Resultaten visar att det återvunna kolet har högre svavelhalt, vilket måste beaktas, men ger lägre koldioxidutsläpp jämfört med jungfruligt fossilt kol.

Långsiktiga effekter som förväntas

Projektet främjar cirkulär ekonomi genom att använda pyrolyserat kol från uttjänta däck i ljusbågsugnar, vilket minskar deponi och användning av jungfruligt fossilt kol. Det möjliggör 17–26 % minskning av CO₂-utsläpp per ton kol, stödjer resurseffektivitet och "grönare" stål, samt är skalbart och ekonomiskt gångbart. Processen är kompatibel med befintliga ugnar och gynnar långsiktig minskning av utsläpp.

Upplägg och genomförande

Projektet organiserades i fem arbetspaket (WP1–WP5). KTH var projektkoordinator, med aktiva bidrag från Outokumpu AB, Ovako AB, Envigas AB och Stena Recycling AB. Alla arbetspaket genomfördes enligt plan.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 12 september 2025

Diarienummer 2024-02656