Återvunnet kolhaltigt material från pyrolys av däck för användning vid EAF-ståltillverkning
Diarienummer | |
Koordinator | Kungliga Tekniska Högskolan - Kungliga Tekniska Högskolan Inst f materialvetenskap |
Bidrag från Vinnova | 995 692 kronor |
Projektets löptid | november 2024 - juni 2025 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Impact Innovation Swedish Metals & Minerals - Programspecifika insatser |
Ansökningsomgång | Impact Innovation: Genomförbarhetsstudier inom tekniska insatsområden i programmet Metals and Minerals |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektet undersökte möjligheten att använda uttjänta däck som alternativ kolkälla för ljusbågsugnar (EAF) genom pyrolys. En inledande översikt gjordes av alternativa kolkällor för EAF-stålframställning, följt av laboratorietester. Resultaten visar att det återvunna kolet har högre svavelhalt, vilket måste beaktas, men ger lägre koldioxidutsläpp jämfört med jungfruligt fossilt kol.
Långsiktiga effekter som förväntas
Projektet främjar cirkulär ekonomi genom att använda pyrolyserat kol från uttjänta däck i ljusbågsugnar, vilket minskar deponi och användning av jungfruligt fossilt kol. Det möjliggör 17–26 % minskning av CO₂-utsläpp per ton kol, stödjer resurseffektivitet och "grönare" stål, samt är skalbart och ekonomiskt gångbart. Processen är kompatibel med befintliga ugnar och gynnar långsiktig minskning av utsläpp.
Upplägg och genomförande
Projektet organiserades i fem arbetspaket (WP1–WP5). KTH var projektkoordinator, med aktiva bidrag från Outokumpu AB, Ovako AB, Envigas AB och Stena Recycling AB. Alla arbetspaket genomfördes enligt plan.