Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

ART4health-virtual rehab

Diarienummer
Koordinator VirtualRehab ART4Health AB
Bidrag från Vinnova 300 000 kronor
Projektets löptid juli 2020 - maj 2021
Status Avslutat
Utlysning Innovativa Startups
Ansökningsomgång Innovativa Startups steg 1 våren 2020

Viktiga resultat som projektet gav

Syfte: I virtual reality stimulera patienter, distrahera smärta och skapa rogivande upplevelser som väcker förundran i konstnärligt uppbyggda virtuella tavlor. I denna vr- app interaktivt träna yoga, sjukgymnastik, 3D orientering, kognition i VR med en personlig motion capture tränare. Att utgå från problemet att ”träningen inte blir av” och skapa spelbranschens lockelse att med belöningar och interaktioner trigga hjärnans lust-centra. Appen har olika nivåer så träningen kan passa olika användare. Att samarbeta med regioner och patientföreningar. Att lägga appen på steam.

Långsiktiga effekter som förväntas

Förväntad effekt, är att denna VR-app kan distrahera smärta och skapa förundran. Studier har visat att förundran liksom rehab sänker stressnivån och förbättrar fysisk och mentala hälsa, sänker blodtrycket och stärker immunsystemet Genom att kombinera digitala konstupplevelser och rehabiliteringsträning skapas ökad hälsa och välbefinnande. När vi IRL är begränsade till sjukhusrummet kan vi i den virtuella verkligheten uppleva förundran i nya rogivande världar. En anmärkningsvärd skärningspunkt mellan konst, smärtlindring och träning

Upplägg och genomförande

Upplägget har varit att från våra prototyper skapa en färdig app samt att få kontakter med institutioner och patientgrupper som är intresserade av resultatet. Vi har fått god kontakt med olika patientorganisationer och kommuner och sjukhus som är intresserade att våren 2021 prova appen. Vi har arbetat intensivt med programmering, design, ljuddesign och röstinspelningar för att f å klart ett komplett spel. På grund av corona har vi inte kunnat arbeta så iterativt som vi velat. Det kommer ske med det färdiga spelet på steam och i patientorganisationer och träffpunkter i kommuner. .

Externa länkar

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 27 februari 2023

Diarienummer 2020-01620