Aktiv humanmodell för prediktering av mänsklig rörelse, steg 5
Diarienummer | |
Koordinator | Volvo Personvagnar AB - Avd 91400, Bilsäkerhetscentrum |
Bidrag från Vinnova | 5 899 800 kronor |
Projektets löptid | april 2021 - augusti 2023 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Trafiksäkerhet och automatiserade fordon - FFI |
Ansökningsomgång | Trafiksäkerhet och automatiserade fordon - FFI -december 2020 |
Slutrapport | 2020-05155engelska.pdf(pdf, 2110 kB) (In English) |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektets syfte var att ytterligare förfina kontrollfunktionerna i SAFER HBMs muskler. Detta är ett viktigt steg i det övergripande målet av en humanmodellpopulation som kan förutsäga passagerarnas rörelse och skaderisker, under krocksekvenser med föregående manövrar eller kombinerade händelser, liksom agerande och påtvingad förflyttning av de åkande. Projektet har förbättrat den aktiva muskelkontrollsförmågan och därmed modellens användbarhet för fordons- och skyddssystemsutveckling, specifikt med fokus på variationer i sittställning och människors olikheter.
Långsiktiga effekter som förväntas
Avancerad huvudreglering implementerades, vilket förbättrade rörelser vid inbromsning och svängar. Körstudier med frivilliga samt beräkningsstudier med SAFER HBM användes för att studera bålreglering vid bakåtlutad, framåtlutad och förflyttning från dessa sittställningar till upprätt. En modell motsvarande en medelstor kvinna utvecklades och jämfördes mot data på kvinnor vid inbromsning och svängar. Detta är viktiga steg mot krocksimulering av fysiska skillnader och därmed inkludering av människors olikheter vid utveckling av åkandeskydd i bil.
Upplägg och genomförande
Genom att kombinera forskare från akademi och industri har projektet vidareutvecklat SAFER HBMs aktiva muskelkontrollförmåga. Flera metoder användes, såsom modellutveckling, CAE-simulerings- och optimeringsserier, samt analys av data från tidigare volontärtester och genomförande av ytterligare. SAFER HBM, som är utvecklad genom flera FFI-projekt, är ett världsledande verktyg. Dess aktiva muskelkontrollfunktioner och därmed dess förmåga och användbarhet för utvärdering av mångfald av helsekvenskrocksituationer är en av modellens unika egenskaper.