Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Aktiv humanmodell för prediktering av mänsklig rörelse, steg 5

Diarienummer
Koordinator Volvo Personvagnar AB - Avd 91400, Bilsäkerhetscentrum
Bidrag från Vinnova 5 899 800 kronor
Projektets löptid april 2021 - augusti 2023
Status Avslutat
Utlysning Trafiksäkerhet och automatiserade fordon - FFI
Ansökningsomgång Trafiksäkerhet och automatiserade fordon - FFI -december 2020
Slutrapport 2020-05155engelska.pdf(pdf, 2110 kB) (In English)

Viktiga resultat som projektet gav

Projektets syfte var att ytterligare förfina kontrollfunktionerna i SAFER HBMs muskler. Detta är ett viktigt steg i det övergripande målet av en humanmodellpopulation som kan förutsäga passagerarnas rörelse och skaderisker, under krocksekvenser med föregående manövrar eller kombinerade händelser, liksom agerande och påtvingad förflyttning av de åkande. Projektet har förbättrat den aktiva muskelkontrollsförmågan och därmed modellens användbarhet för fordons- och skyddssystemsutveckling, specifikt med fokus på variationer i sittställning och människors olikheter.

Långsiktiga effekter som förväntas

Avancerad huvudreglering implementerades, vilket förbättrade rörelser vid inbromsning och svängar. Körstudier med frivilliga samt beräkningsstudier med SAFER HBM användes för att studera bålreglering vid bakåtlutad, framåtlutad och förflyttning från dessa sittställningar till upprätt. En modell motsvarande en medelstor kvinna utvecklades och jämfördes mot data på kvinnor vid inbromsning och svängar. Detta är viktiga steg mot krocksimulering av fysiska skillnader och därmed inkludering av människors olikheter vid utveckling av åkandeskydd i bil.

Upplägg och genomförande

Genom att kombinera forskare från akademi och industri har projektet vidareutvecklat SAFER HBMs aktiva muskelkontrollförmåga. Flera metoder användes, såsom modellutveckling, CAE-simulerings- och optimeringsserier, samt analys av data från tidigare volontärtester och genomförande av ytterligare. SAFER HBM, som är utvecklad genom flera FFI-projekt, är ett världsledande verktyg. Dess aktiva muskelkontrollfunktioner och därmed dess förmåga och användbarhet för utvärdering av mångfald av helsekvenskrocksituationer är en av modellens unika egenskaper.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 27 oktober 2023

Diarienummer 2020-05155