Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

AI-baserat digitalt system för förebyggande av kollisioner med djur i tågtransportsystem

Diarienummer
Koordinator ALSTOM Rail Sweden AB
Bidrag från Vinnova 3 300 000 kronor
Projektets löptid oktober 2024 - september 2025
Status Pågående
Utlysning Avancerad digitalisering - Digital infrastruktur och kommunikation
Ansökningsomgång Digital infrastruktur och kommunikation - våren 2024

Syfte och mål

En av tågindustrins största utmaningar är kollisioner med vilda djur som resulterar i stora materiella skador på tågen, förseningar, emotionella trauman för lokförare samt lidande eller död för djuren. Nuvarande metoder för att minska viltkollisioner på järnvägar har visat sig vara relativt ineffektiva och därför ett mål av detta projekt är att utveckla en ny, digital och innovativ lösning som tar hänsyn till dessa problem. Implementering av denna avancerade teknik bidrar till utvecklingen av en ny typ av digital infrastruktur.

Förväntade effekter och resultat

Inom projektet förväntas att förbättra järnvägsinfrastrukturen genom användning av avancerad teknik som möjliggör automatisk avskräckning av vilda djur, och därmed minska antalet viltkollisioner. Detta kommer att bidrar till ökad säkerhet, effektivitet och tillgänglighet inom järnvägssektorn.

Planerat upplägg och genomförande

Detta projekt kommer att ledas av Alstom i samarbete med FLOX, där båda parterna har omfattande erfarenhet inom sina respektive områden. Alstom, med sin expertis inom transportlösningar, och FLOX, med sina innovativa lösningar för människa-vilt-samexistens genom användning av AI, kommer att säkerställa att projektet genomförs effektivt och framgångsrikt. Projektet kommer att delas upp och bestå av arbetspaket med fokus på implementering och integration, affärsmodel och utveckling av system, utvärdering i operativa miljöer och evaluering av resultat.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 6 februari 2025

Diarienummer 2024-01737