Affärsmodell för DIPPER LMD Samdistributionscentral
Diarienummer | |
Koordinator | DIPP-R AB |
Bidrag från Vinnova | 366 430 kronor |
Projektets löptid | november 2021 - juni 2022 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Effektiva och uppkopplade transportsystem - FFI |
Slutrapport | 2021-02563sv.pdf (pdf, 350 kB) |
Viktiga resultat som projektet gav
DiPP-Rs citylogistiktjänst är utvecklad för att hantera stora volymer med färre fordon och därmed lämplig för kostnadseffektiv samdistribution av e-handelsgods från stadsgräns in i staden. Tjänsten erbjuds till transportörer och projektet syftar till att utvärdera olika affärsmodeller och fysiska gränssnitt till transportörernas befintliga verksamhet. Slutrapporten visar exempel på affärsmodeller som gynnar flera intressenter med möjligheter och utmaningar som behöver utredas djupare.
Långsiktiga effekter som förväntas
Projektet har funnit att det finns många fördelar med konsoliderade leveranser och för att framgångsrikt implementera denna typ av tjänster måste affärsmodellen vara inkluderande, dvs att den uppfattas som en sömlös end-to-end leveranstjänst och att medel för vinstdelning från tex ett joint venture kan användas som ett incitament. Att i affärsmodellen balansera städers krav på hållbara levnadsvillkor, transportörers krav på kostnadseffektivitet samt slutkunders krav på tillgänglighet och flexibiitet är en absolut nödvändighet för ett hållbart samlastningsinitiativ.
Upplägg och genomförande
Ansatsen har varit att analysera sekundärdata samt samla in primärdata i form av intervjuer och undersökningar. Projektet har funnit ett antal rapporter och initiativ som analyserats och intervjuer har gjorts med bla: Stadsleveransen Smoovit SAMCITY AKKAFRAKT Jönköpings kommun Lunds stad Johanneberg Science Park En slutkundsundersökning i syfte att identifiera slutkunders eventuella moststånd till införandet av samleveranser med ett DiPP-R last-mile delivery system genomfördes.