Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Advanced digital skills programme - Artificiell Intelligens och Hälsa

Diarienummer
Koordinator Stockholms universitet - Stockholms universitet Inst f data- & systemvetenskap DSV
Bidrag från Vinnova 3 994 005 kronor
Projektets löptid december 2022 - december 2025
Status Pågående
Utlysning Regeringsuppdrag Digital omställning

Syfte och mål

Den senaste utvecklingen av AI-applikationer för hälsa har påvisat en växande efterfrågan på utbildning från personal inom hälso- och sjukvården och andra intressenter som är involverade i biomedicinsk forskning och utveckling. Vårt projekt erbjuder fem olika typer av kompetensutvecklingar som en del av Advanced Digital Skills programmet kring AI och hälsa: Att utveckla en pan-Europeisk masterutbildning inom AI och hälsa i samarbete mellan fyra ledande universitet. Även fyra andra utbildningsinsatser inom AI & hälsa skapas.

Förväntade effekter och resultat

Fem olika resultat eftersträvas: 1) Ett utbildningsprogram på masternivå ges för fler än 150 studenter. 2) Två MOOCs skapas och görs tillgängliga för Europeiska deltagare. 3) Ett antal Workshops genomförs inom AI och hälsa. 4) Tre korta kurser inom AI och hälsa skapas och tillgängliggörs för yrkesverksamma personer inom akademin, forskningsinstitut och industrin. 5) Ett antal inspelade konferenser som kan ses av allmänheten och som görs tillgängliga på fyra olika EU-språk.

Planerat upplägg och genomförande

1) Masterprogrammet utvecklas gemensat mellan Aix-Marseille Université, Università di Pisa, Stockholms universitet och Universitat Autonoma di Barcelona och leder till en ”Double-degree” examen. 2) MOOCarna görs tillgängliga via Stockholms universitet. 3) Workshoparna erbjuds till studenter och andra avancerade deltagare och inkluderar övningar i lab. 4) De tre korta kurserna tillhandahålls av utbildare som arbetar med tekniköverföring för industrin. 5) De inspelade konferenserna läggs upp på EU:s plattform för digital kompetens.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 3 maj 2024

Diarienummer 2022-03150