6G-applikationer som möjliggörare för effektivt och inkluderande lärande i fordon
Diarienummer | |
Koordinator | RISE Research Institutes of Sweden AB |
Bidrag från Vinnova | 100 000 kronor |
Projektets löptid | januari 2025 - juni 2025 |
Status | Avslutat |
Utlysning | 6G - Kompetensförsörjning |
Ansökningsomgång | 6G - Handledning av examensarbete |
Viktiga resultat som projektet gav
Målet med projektet var att designa och utvärdera en prototyp som visar hur 6G kan stödja mer effektivt och inkluderande lärande om fordonsteknik. Prototypen består av en spelupplevelse i en virtuell trafikmiljö där användare kan utforska fordonsautomation med hjälp av en AI-agent. Användartester visade lovande potential för denna typ av lösning som ett effektivt och användbart lärandestöd.
Långsiktiga effekter som förväntas
Projektet visar hur nya interaktionstekniker och interaktionsdesign kan möjliggöra bättre lärandestöd. På sikt innebär det att vi kan skapa stöd som gör det enklare och säkrare för användare att lära sig använda fordonsfunktioner, genomföra uppgifter och samverka med tekniska system. Vi förväntar oss att detta bidrar till ökad säkerhet, mer effektiv kompetensutveckling och lägre trösklar för att ta till sig ny teknik, både inom fordonsområdet och inom andra tillämpningar.
Upplägg och genomförande
I projektet genomfördes behovsanalys, konceptutveckling, utformning av teknisk prototyp, samt utvärderingar med experter och användare. Arbetet bedrevs i nära samarbete med personal från Volvo Cars och utvecklingen kom långt under den begränsade projekttiden. Slutresultatet blev en spännande prototyp där Extended Reality, AI, interaktionsdesign och spelmoment kombinerades till en fungerande interaktiv helhetsupplevelse.