Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

6G-applikationer som möjliggörare för effektivt och inkluderande lärande i fordon

Diarienummer
Koordinator RISE Research Institutes of Sweden AB
Bidrag från Vinnova 100 000 kronor
Projektets löptid januari 2025 - juni 2025
Status Avslutat
Utlysning 6G - Kompetensförsörjning
Ansökningsomgång 6G - Handledning av examensarbete

Viktiga resultat som projektet gav

Målet med projektet var att designa och utvärdera en prototyp som visar hur 6G kan stödja mer effektivt och inkluderande lärande om fordons­teknik. Prototypen består av en spelupplevelse i en virtuell trafikmiljö där användare kan utforska fordons­automation med hjälp av en AI-agent. Användartester visade lovande potential för denna typ av lösning som ett effektivt och användbart lärandestöd.

Långsiktiga effekter som förväntas

Projektet visar hur nya interaktionstekniker och interaktionsdesign kan möjliggöra bättre lärandestöd. På sikt innebär det att vi kan skapa stöd som gör det enklare och säkrare för användare att lära sig använda fordonsfunktioner, genomföra uppgifter och samverka med tekniska system. Vi förväntar oss att detta bidrar till ökad säkerhet, mer effektiv kompetensutveckling och lägre trösklar för att ta till sig ny teknik, både inom fordonsområdet och inom andra tillämpningar.

Upplägg och genomförande

I projektet genomfördes behovsanalys, konceptutveckling, utformning av teknisk prototyp, samt utvärderingar med experter och användare. Arbetet bedrevs i nära samarbete med personal från Volvo Cars och utvecklingen kom långt under den begränsade projekttiden. Slutresultatet blev en spännande prototyp där Extended Reality, AI, interaktionsdesign och spelmoment kombinerades till en fungerande interaktiv helhetsupplevelse.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 18 juli 2025

Diarienummer 2024-03855