När skogen ger policyrekommendationer
Framtidsprototypen Skogsparlamentet är en av 10 prototyper som finansierats inom Vinnovas omställningsresa för en hållbar skogsvärdekedja. Här berättar projektledarna om en framtid där ett AI-parlament ger röst åt skogens invånare.
Foto: Nonhuman Nonsense
Berätta kort om prototypen. Vilka frågor utforskar ni genom er framtidsprototyp?
- Vad skulle en uråldrig tall säga om kalhyggen? Hur skulle fiskar reagera på ett vattenkraftverk? Kan AI förkroppsliga visdomen hos en älv, ett träd eller en renhjord?
Skogsparlamentet är ett digitalt konstverk i form av en webbplats, skapat av Nonhuman Nonsense i samarbete med Vindelälven–Juhttátahkka biosfärområde. Projektet omfattar även en kortfilm som dokumenterar en forskningsresa genom området. Ta del av det digitala skogsparlamentet här: The Council of Forest
Genom AI samlas icke-mänskliga varelser – träd, fiskar, humlor, berg och renar – för att överlägga om framtiden för sitt gemensamma hem. Deras röster och karaktärer formas av en mångfald av perspektiv, däribland urfolksvärldsbilder och ekologisk vetenskap. De bygger på intervjuer och samtal med människor som lever i och vårdar området kring Vindelälven – renskötare, skogsägare, biologer, pollinatorexperter och kulturarbetare – alla med djup relation till platsen.
Skogsparlamentet fungerar som ett forum där skogens invånare diskuterar konsekvenserna av mänsklig påverkan, såsom avverkning, återförvildning och klimatförändringar. Människor bjuds in att lyssna och interagera, ställa frågor och reflektera. Varje session avslutas med ett gemensamt uttalande och en policyrekommendation från skogen.
Projektet är ett experiment i ekologiskt tänkande och spekulativ design – en undersökning av hur teknologi kan medla mellan människor och icke-människor. Vad innebär det att agera i skogens bästa intresse? Vems kunskap räknas? Och vad händer när vi tar icke-mänskliga röster på allvar
Vilka är det ni vill nå ut till?
- Med Skogsparlamentet vill vi nå ut till flera målgrupper – allt från utbildare, beslutsfattare, politiker, allmänheten och personer engagerade i biosfärområden, naturens rättigheter och naturvård.
Vi hoppas att Skogsparlamentet kan fungera som ett pedagogiskt verktyg för att skapa oväntade och nytänkande dialoger om natur, etik och teknik. Genom att personifiera skogens invånare och ge dem en röst vill vi, med humor och empati, nå även dem som annars inte reflekterar över sin relation till naturen.
Projektet utmanar den binära världsbild där naturen ses som objekt som kan ägas och människan som subjekt med rättigheter – en hierarki som möjliggör exploatering av naturen och förvärrar kriser såsom biodiversitetsförlust och klimatförändringar.
Idén om att universum är en gemenskap av subjekt – inte en samling objekt – finns i många kulturer, särskilt bland urfolk. Deras världsbild har inspirerat rörelser som "Naturens rättigheter" med lagstiftning såsom Bolivias Law of the Rights of Mother Earth och Nya Zeelands juridiska erkännande av till exempel en skog som rättssubjekt.
Vi inspireras även av Bruno Latours Parliament of Things – ett koncept där natur och objekt får plats i politiska beslut via mänskliga företrädare. I vårt projekt skapar vi ett liknande parlament, men låter AI representera skogen.
Hur gestaltas prototypen? Och hur har era målgrupper kunnat interagera med prototypen?
- Skogsparlamentet är en digital plattform – en webbplats – där skogen talar för sig själv genom AI baserad på stora språkmodeller (LLMs). Konversationen genereras live, vilket gör varje möte unikt. Besökare kan när som helst interagera och påverka samtalet. I slutet genereras en mötessammanfattning och en policyrekommendation.
Projektet inkluderar även en kortfilm från vår forskningsresa genom biosfärområdet, där personer med djup platsförankring intervjuades. Dessa samtal har format de icke-mänskliga varelsernas röster, åsikter och personligheter.
Projektet presenterades och prototypen testades under en ca 1,5 timme lång session i samarbete med biosfärområdet där cirka 50 personer deltog där vi fick reaktioner och feedback på projektet. Webbplatsen och filmen är öppen för alla och har delats med intervjudeltagare, via biosfärområdet och andra samarbetande organisationer.
Foto: Nonhuman Nonsense
Vilka tankar och känslor har prototypen väckt hos målgruppen?
- Prototypen visades för en mångsidig publik som gav mestadels positiv feedback och konstruktiva förslag. Den uppfattades som både konstverk och forskningsprojekt; en deltagare uttryckte det så här:
"Videon gav en tyngd... Det är inte en leksak utan ett forskningsarbete, ett konstverk."
Bland förslagen fanns att göra karaktärernas tal mer naturligt och kortfattat för att bättre spegla verkliga beslutsprocesser. Det väckte särskilt intresse hur ett råd av olika arter med skilda behov kunde fatta beslut och kompromissa.
Vissa föreslog att inkludera mänskliga röster – som en lokalpolitiker – för att utmana gränsen mellan mänskligt och icke-mänskligt. Andra var emot detta och menade att fokus bör ligga kvar på de icke-mänskliga perspektiven. Som en deltagare uttryckte det:
"Jag tror att om du lägger till fler karaktärer och mänskliga karaktärer så blir det nästan som en film. Du vet, jag lutar mig tillbaka och tittar. Jag tänker mer på interaktivitet än på fler mänskliga karaktärer. Mer interaktivitet med riktiga människor."
Utöver konstnärliga aspekter såg deltagare potential inom urban ekologi och utbildning – där både planerare och studenter kan engagera sig i ekologiska frågor. Deltagande från beslutsfattare uppmuntrades.
Samtidigt betonades att prototypen bör komplettera – inte ersätta – direkta naturupplevelser, och bjuda in till fysisk närvaro och relation till skogen.
Foto: Nonhuman Nonsense
Vad har ni för planer för prototypen framåt?
- Vi vill att Skogsparlamentet ska fungera som ett verktyg för utbildning, utställningar och policydialoger. Vi för dialog med biosfärområdet om att använda projektet lokalt – i såväl kulturella som pedagogiska sammanhang. Parallellt undersöker vi möjligheten att använda projektet inom ett policylabb som arbetar med konst och design. Vi har också blivit inbjudna att ställa ut hemsidan och filmen i en digital internationell utställning i Aten.
Framåt planerar vi att utveckla en svensk version av webbplatsen samt att fördjupa AI-karaktärerna och de teman som diskuteras.
Tack så mycket Linnea och Filips!
Läs mer om Vinnovas omställningsresa för en hållbar skogsvärdekedja
Senast uppdaterad 15 juli 2025
Kommentera
För att vara mer anonym har du har valt att stänga av vissa funktioner på vår webbplats, som till exempel att kommentera blogginlägg. Du kan ändra dina inställningar när som helst för att tillåta dessa funktioner och få en bättre upplevelse.
Ändra dina kakinställningar