Den strategiska insatsen är tänkt att utgöras av ett projekt innehållande minst tre pilotstudier, som med tydliga koncept demonstrerar olika delar av hur digitala produktpass (DPP) kan implementeras effektivt och ger insikter i tekniska, organisatoriska och miljömässiga aspekter på implementeringen. För att säkerställa medverkan från en bredd av aktörer förväntas åtminstone en pilotstudie beröra stålindustrin och en aluminiumindustrin eller gjuteribranschen.
Projektet ska även innehålla ett arbetspaket för samordning av pilotstudierna samt för erfarenhetsdelning och spridning av relevant information till och från projektet, i syfte att bidra till ett bredare samspel med relevanta pågående aktiviteter inom exempelvis standardisering.
Projektet förväntas bidra till samtliga av följande resultatmål:
- Minst tre genomförda pilotstudier – varav åtminstone en berör stålindustrin och en aluminiumindustrin eller gjuteribranschen – som tillsammans demonstrerar hur digitala produktpass skulle kunna implementeras och ger insikter i tekniska, organisatoriska och miljömässiga aspekter på implementeringen.
- Bred samverkan och samarbeten för att effektivisera införandet av digitala produktpass. Centrala inslag bör vara nätverkande, kompetenshöjande insatser samt skapande av ett forum där industrin kan samlas kring gemensamma inspel och identifiera nyckelfrågor för gruv- och metallindustrin. Standardisering, konkurrensrätt och internationalisering är viktiga delar.
- En kompetensbas som är förberedd för att kunna ta fram underlag för DPP baserade på vetenskapliga grunder och faktiska förhållanden inom metallindustrin med målet att stärka företagens konkurrenskraft.
- Kunskapsspridning inom och utanför projektet för att säkerställa att såväl större som mindre företag är väl förberedda och att införandet av DPP ska kunna ske på ett så effektivt sätt som möjligt.
- Ökad förståelse för de tekniska kraven på produktpassens funktion och vilken information om aktuell produkt som ska finnas i passet.
Genom att förbereda för och underlätta ett effektivt införande av digitala produktpass bidrar projektet till följande av programmets delmål:
- Fossilfria processkedjor för mineral- och metallproduktion 2045.
- En signifikant minskad miljöpåverkan från produktion och användning av mineral och metaller 2040.
Bakgrund till insatsen
EU:s gröna giv och handlingsplan för cirkulär ekonomi betonar vikten av att tillgängliggöra information för att främja hållbar konsumtion och produktion. Överföring av information om specifika produkter är avgörande för att ge konsumenter, tillverkare och myndigheter möjlighet att göra faktabaserade beslut.
En central del är förordningen om ekodesign för hållbara produkter (ESPR), som ger möjlighet att ställa krav på information och miljöprestanda. Digitala produktpass (DPP) en viktig komponent i förordningen. Digitala produktpass är en digital representation av en fysisk produkt som ska ge tillförlitliga hållbarhetsdata om produktens hela livscykel. Syftet är att öka spårbarheten och underlätta en cirkulär ekonomi. Digitala produktpass kan göra det enklare för myndigheter att genomföra kontroller och för företag att sälja och hantera produkter. DPP kan också bidra till att främja konsument- och produktsäkerheten. DPP kräver digital informationsöverföring och spårbarhet längs hela värdekedjan. Detta kommer att påverka stora delar av företagens verksamhet, från digitalisering och processutveckling till rapportering, lagefterlevnad, marknadsföring och materialval.
Järn, stål och aluminium är bland de första produktgrupperna som kommer att omfattas av ESPR. De generella tekniska kraven på DPP förväntas fastställas 2026, liksom de produktspecifika reglerna för järn och stål. Industrin ska anpassa sig till de nya reglerna till 2028 (preliminärt).
Swedish Metals & Minerals ser nu ett behov av att genomföra en strategisk insats i syfte att förbereda och underlätta ett effektivt införande av digitala produktpass längs den svenska metallindustrins värdekedja.