XR AAA (Extended Realities -Audiences -Authors -Architects)
Diarienummer | |
Koordinator | Stockholms Konstnärliga Högskola - Stockholms Konstnärliga Högskola Inst för film & media |
Bidrag från Vinnova | 149 600 kronor |
Projektets löptid | oktober 2024 - februari 2025 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Framväxande tekniklösningar |
Ansökningsomgång | Innovativa samarbeten med USA inom XR - steg 1 |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektet har stärkt Sveriges ställning som en innovativ kraft inom XR-berättande. Det har sammanfört konstnärlig forskning och utbildning med relevanta branscher i närmare dialog vilket bidragit till landets kapacitet att producera innovativa utbildnings- och underhållningslösningar. Vi har aktivt främjat jämställdhet i interna processer och externa resultat och skapar XR-miljöer och berättelser där alla kön kan delta på lika villkor enligt Mål 5 (Jämställdhet) i Agenda 2030.
Långsiktiga effekter som förväntas
Genom samarbeten ger projektet bland andra amerikanska aktörer tillgång till unika kreativa metoder och nya sätt att utnyttja sociala VR-plattformar för att engagera användare och skapa mer dynamiska berättelser. Då vi medvetet arbetat inom miljöer utformade för queera uttryck utforskar och utvecklar vi narrativa format som utmanar traditionella könsroller och stereotyper. Det bidrar på sikt till ett mer inkluderande och representativt berättande inom XR.
Upplägg och genomförande
Oktober, november. Veckomöten, planering inför USA, kontakter och förproduktion av deltagarevent (prototyp) i VR. Utvecklade grundläggande projektplan med mål och strategier. December. Besök i USA, möten. Justering av plan för prototyp. Påbörjad handbok/guide. Deltog i evenemang på Nordic Innovation House och fokuserade på att etablera minst ett starkt samarbete. Januari. Produktion och färdigställande av material. Presenterat projektet på SKHs forskningsvecka. Skriva ansökan Steg 2.