Virtuella Produktdemonstrationer
Diarienummer | |
Koordinator | VEIDEC AB |
Bidrag från Vinnova | 1 000 000 kronor |
Projektets löptid | oktober 2020 - april 2021 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Innovationer i krisens spår |
Ansökningsomgång | Omställning av samhälle, verksamheter och produktion i spåren av coronaepidemin |
Viktiga resultat som projektet gav
Besöksrestriktioner ställer till det för både köpande och säljande aktörer i de fall produkter behöver demonstreras för att tydliggöra dess potential inom köparens verksamhet. Många branscher är idag beroende av fysiska möten för detta. Projektet, som drevs av VEIDEC i samarbete med Reeinvent, syftade till att fånga kraften i behovet att begränsa besök till att etablera ett nytt hållbart arbetssätt där dessa demonstrationer kan ske virtuellt istället. I säljande företag finns det en stor potential i detta genom att både minska miljöbelastande resor och spilltiden kopplat till det.
Långsiktiga effekter som förväntas
Det finns även en ekonomisk uppsida för lösningen utöver hanteringen av Corona situationen och den miljömässiga vinsten. Eftersom detta är i linje med företagets miljö- och hållbarhetsprofil har konceptet lyfts fram i kund och marknadskommunikation och får på så sätt förhoppningsvis en vidare spridning. Genom att vara ett säljande företag i framkant öppnar man ögonen hos inköparna hur modern teknik kan användas. Det kommer att skapa en förväntan att även andra säljande företag förnyar sig.
Upplägg och genomförande
Projektet har utgått från den lösning som fanns för att planera fysiska besök för att istället planera och genomföra virtuella. Standardlösningar har använts med anpassning till den speciella situationen som en virtuell produktdemonstration utgör. Med hjälp av en AI-lösning har vi från kundstocken analyserat fram lämpliga kunder att boka och vilka produkter som bör demonstreras. Tillsammans med användarna har vi hittat rätt balans mellan förberett material och mer ad-hoc lösningar baserat på säljsamtalet.