Virtuella lärmiljöer för grupparbete mellan seende och svårt synskadade elever
Diarienummer | |
Koordinator | Kungliga Tekniska Högskolan - KTH CSC MID |
Bidrag från Vinnova | 1 880 999 kronor |
Projektets löptid | november 2019 - maj 2021 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Digitalisering för bättre hälsa, vård och omsorg |
Viktiga resultat som projektet gav
I detta projekt undersöks dagens situation för elever med synnedsättning vad gäller grupparbete i skolan. Fokus ligger på särskilt på att stödja ämnen och uppgifter som är särskilt svåra att skapa anpassade läromedel för såsom geografiska kartor samt koordinatsystem och linjära ekvationer i matematik. Målet är att utveckla applikationer för grupparbete med visuell, haptisk samt ljudåterkoppling som möjliggör att elever med synnedsättning kan bidra till grupparbete på ett likvärdigt sätt.
Långsiktiga effekter som förväntas
Resultat visar att grupparbete är en central del i många ämnen idag i enlighet med skolans läroplaner, och nationella prov i olika ämnen har inslag av grupparbete. Resultat visar att elever med synnedsättning inte anser sig ha likvärdiga möjligheter att bidra till grupparbete i skolan idag. Ändrade arbetssätt skulle kunna förbättra denna situation för denna elevgrupp. Två applikationer för grupparbete har utvecklats med visuell, haptisk och ljudåterkoppling som elever i utvärderingar anser har fördelar jämfört med dagens hjälpmedel även om förbättringar också efterfrågades.
Upplägg och genomförande
Djupintervjuer om grupparbete i skolan med elever med synnedsättning, deras seende klasskamrater samt lärare gav en bild av hur grupparbete i skolan fungerar idag samt vilka problem som finns. I en iterativ designprocess utvecklades två applikationer med visuell haptisk och ljudåterkoppling för grupparbete. En för ämnen som involverar geografiska kartor och tillhörande textinformation samt en i matematik, koordinatsystem och linjära ekvationer. Dessa applikationer utvärderades med elever med synnedsättning och seende klasskamrater i grupparbete i skolan.