Virtuell utbildning av arbetsflöden för batterielektriska fordon
Diarienummer | |
Koordinator | Scania CV AB |
Bidrag från Vinnova | 309 308 kronor |
Projektets löptid | augusti 2023 - november 2024 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Accelerate Swedish partnership - FFI |
Slutrapport | 2023-01933svenska.pdf (pdf, 535 kB) |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektet syftade till att utveckla en resurseffektiv metod för kunskapsöverföring av batterireparationer till servicetekniker för elektrifierade fordon med hjälp av digitala verktyg. Scania och DigitalNauts utvecklade en skalbar och repeterbar utbildningsmetod utan behov av fysiska modeller, tunga transporter eller långväga resor. Genom att använda Virtual Reality (VR) skapades en simulering som kan installeras på instegs-VR-headsets som enkelt uppdateras med framtida simuleringar.
Långsiktiga effekter som förväntas
På ett övergripande plan har projektet lyckats leverera på uppsatta förväntningar och mål. Kursdeltagare har visat sig överlag vara mottagliga för denna nya teknologi och ser det som ett bra steg mot att möjliggöra lärandet och repetitionen av färdigheterna som ska omsättas till ett säkert arbete med hög spänning hos Scanias verkstäder.
Upplägg och genomförande
Projektet syftar till att utvärdera ny simuleringsteknologi för att minska användningen av fysisk hårdvara vid praktisk utbildning. Huvudfrågan är om servicetekniker kan lära sig säkra batterireparationer enbart i VR, förutsatt att de redan är certifierade för tidigare generationer av Scanias batterier. Projektet undersöker också om VR-teknik är skalbar för batteriutbildningar på Scaniaverkstäder. En fallstudie visar att deltagarna uppnår likvärdiga resultat som med tidigare utbildningsmetoder och anser att simuleringen är tillräckligt verklighetstrogen.