Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Virtuell Integrerad Fläkt och Turbin

Diarienummer
Koordinator GKN Aerospace Sweden AB
Bidrag från Vinnova 2 200 000 kronor
Projektets löptid augusti 2023 - augusti 2024
Status Avslutat
Utlysning NFFP8 - Stärkt svensk flygteknisk forskning och innovation

Viktiga resultat som projektet gav

Projektet har lett till viktiga lärdomar kring metodik för uppskattning av bullernivå från en turbofläktmotor. Både detaljerade CFD analyser och en systemmodell har använts för det syftet i projektet. Experimentella resultat från ett tidigare projekt har nyttjats för validering av analysverktyg för fläktblad i komposit. Samarbetet mellan GKN, Chalmers, Lund och KTH har varit mycket lyckat. Arbetet med ett gemensamt motorkoncept har i stor utsträckning främjat kunskapsutbytet mellan industri och universitet och förväntas fortsatt att ha en viktig roll i nya forskningsprojekt.

Långsiktiga effekter som förväntas

Ett förslag till kompositupplägg för ett fläktblad har tagits fram i projektet, samt en ny aerodynamisk design av fläktblad, fläktutloppsledskenor, fläktkåpa, lågtrycksturbin och turbinutloppsstativ. Geometrierna har använts för att uppdatera den helmotormodell som utvecklats som en del av detta och tidigare samarbetsprojekt mellan projektparterna. Metoder för utvärdering har bullernivå har utforskats i projektet, och en uppskattning av bullernivån från den virtuella motorn som utvecklas av projektparterna har genomförts.

Upplägg och genomförande

Projektet koordinerades av GKN Aerospace. Under projektets gång har två fysiska möten skett med representanter från respektive projektpart, samt flertalet virtuella möten vid behov kopplade till arbetet i de olika arbetspaketen. Utvecklingen av en gemensam virtuell motorplattform medför att utvecklings- och designarbete hos en projektpart ofta påverkar en annan projektpart, vilket innebär att regelbunden kommunikation blir mycket viktigt.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 4 oktober 2024

Diarienummer 2023-01558