Virtuell Integrerad Fläkt och Turbin
Diarienummer | |
Koordinator | GKN Aerospace Sweden AB |
Bidrag från Vinnova | 2 200 000 kronor |
Projektets löptid | augusti 2023 - augusti 2024 |
Status | Avslutat |
Utlysning | NFFP8 - Stärkt svensk flygteknisk forskning och innovation |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektet har lett till viktiga lärdomar kring metodik för uppskattning av bullernivå från en turbofläktmotor. Både detaljerade CFD analyser och en systemmodell har använts för det syftet i projektet. Experimentella resultat från ett tidigare projekt har nyttjats för validering av analysverktyg för fläktblad i komposit. Samarbetet mellan GKN, Chalmers, Lund och KTH har varit mycket lyckat. Arbetet med ett gemensamt motorkoncept har i stor utsträckning främjat kunskapsutbytet mellan industri och universitet och förväntas fortsatt att ha en viktig roll i nya forskningsprojekt.
Långsiktiga effekter som förväntas
Ett förslag till kompositupplägg för ett fläktblad har tagits fram i projektet, samt en ny aerodynamisk design av fläktblad, fläktutloppsledskenor, fläktkåpa, lågtrycksturbin och turbinutloppsstativ. Geometrierna har använts för att uppdatera den helmotormodell som utvecklats som en del av detta och tidigare samarbetsprojekt mellan projektparterna. Metoder för utvärdering har bullernivå har utforskats i projektet, och en uppskattning av bullernivån från den virtuella motorn som utvecklas av projektparterna har genomförts.
Upplägg och genomförande
Projektet koordinerades av GKN Aerospace. Under projektets gång har två fysiska möten skett med representanter från respektive projektpart, samt flertalet virtuella möten vid behov kopplade till arbetet i de olika arbetspaketen. Utvecklingen av en gemensam virtuell motorplattform medför att utvecklings- och designarbete hos en projektpart ofta påverkar en annan projektpart, vilket innebär att regelbunden kommunikation blir mycket viktigt.