Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Validering av ett nytt styrsystem för additiv tillverkning inom fabrikation av flygmotorkomponenter

Diarienummer
Koordinator Procada AB
Bidrag från Vinnova 325 000 kronor
Projektets löptid juni 2021 - mars 2022
Status Avslutat
Utlysning Innovair/SMF

Viktiga resultat som projektet gav

Additiv tillverkning (AM) med laser och metalltråd erbjuder stora möjligheter till materialbesparing, kortare ledtider samt viktoptimering inom tillverkningen av strukturella flygmotorkomponenter men teknologin behöver kvalitetssäkras. Projektet avser testa ett nytt styrsystem utvecklat av Procada med ökad redundans i sensorikmodulen. Målet är att nå högre robusthet än dagens styrsystem genom att addera optiska sensorer till systemet elektriska sensor. Resultaten visar att högre robusthet är möjligt men full redundans uppnåddes inte för alla testfall.

Långsiktiga effekter som förväntas

Kvalitetssäkrad processreglering möjliggör en ökad användning av AM med laser och metalltråd för högvärdeskomponenter. Detta kan ge svenska tillverkare en stark konkurrensfördel på en global marknad genom en högre potential att optimera designen för viktreducering, mindre materialspill samt kortare ledtider. Vidare leder denna AM teknologi till en markant minskning av miljöpåverkan både under produktionen och under produktens livslängd. Utifrån de testfall som lyckats har projektet identifierat specifikt reparation av tunna turbinblad som en lämplig applikation.

Upplägg och genomförande

Projektet är uppdelat på 4 aktiviteter: 1. Definition av testfall med relevans för produktion av flygmotorkomponenter 2. Reglersystedesign med fokus på sensorfusion 3. Systemanalys (robusthet och repeterbarhet) av styrsystemet 4. Potential för framtida produktion. Kunskapsöverföring till relevanta aktörer inom aerospace och energisektorn. Ovan aktiviteter har genomförts tillsammans med Högskolan Väst i deras AM cell på Produktions Tekniskt Centrum i Trollhättan. Med ett antal testfall har systemet utvärderats och gap mot TRL4/TRL5 har identifierats.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 29 april 2022

Diarienummer 2021-02010