Undersökning av strömningsinstabiliteter i kompressibelt flöde (UNSTIK)
Diarienummer | |
Koordinator | Saab AB |
Bidrag från Vinnova | 700 000 kronor |
Projektets löptid | juli 2023 - juni 2024 |
Status | Avslutat |
Viktiga resultat som projektet gav
Syftet var att utveckla och validera en högre ordnings linjär lösare inkluderat en metod för globala instabilitetsmoder och att validera den mot testfall från litteraturen. Ett mål var att leverera den utvecklade koden för framtida studier av fenomen så som buffeting på flygplanskonfigurationer. Ett annat mål var att driva färdigt den doktorand som startades upp i projektet LaFloDeS NFFP-2019-05369. Doktoranden försvarade sin avhandling, "Numerikal investigation of bypass transition and its control" 2024-06-14 med positivt resultat.
Långsiktiga effekter som förväntas
Resultatet är att en högre ordnings linjär lösare, inkluderat en metod för globala instabilitetsmoder, har utvecklats och validerats inom projektet. Den förväntade effekten är att mer noggranna studier av fenomen så som buffeting samt strömning i kaviteter på flygplanskonfigurationer skall kunna utföras i framtiden.
Upplägg och genomförande
Saab har varit projektledare och KTH har varit huvudutvecklare. Ett befintlig öppet CFD program har använt som utgångspunkt och modifierats för projektets ändamål. Validering av den resulterande metoden har utförts för två fall, dels för en plan platta och dels för en NACA 0012 vingprofil. Studier av global stabilitet för en kavitet har utförts under projektet både för ett inkompressibel och ett kompressibel fall. Doktoranden på KTH avslutade projektet med att försvara sin avhandling "Numerikal investigation of bypass transition and its control" 2024-06-14 med positivt resultat.