Tydliggöra vägledningens roll inom utbildning och arbetsliv samt visualisera en digital navigation inom området.
Diarienummer | |
Koordinator | Arbetsförmedlingen |
Bidrag från Vinnova | 632 602 kronor |
Projektets löptid | oktober 2021 - april 2022 |
Status | Avslutat |
Viktiga resultat som projektet gav
Det behövdes en samlad bild av de formella uppdrag som olika aktörer inom vägledning på europeisk, nationell, regional och lokal nivå innehar. som kunde identifiera eventuella glapp inom vägledningsområdet, eller l lämna förslag till förbättringar. Utifrån insamlat underlag har arbetsgruppen gemensamt identifierat glapp och brister i samordning som kan uppstå då flera olika aktörer har uppdrag som till viss del överlappar varandra, eller där ingen aktör alls har uppdrag idag. Detta återfinns på alla nivåer, från policynivå till den enskilde individen.
Långsiktiga effekter som förväntas
Våra viktigaste rekommendationer För att vägledning för kompetensförsörjning och livslångt lärande ska nå sin fulla potential, bli inkluderande och tillgänglig, bör följande rekommendationer tas i beaktande: -Stärk mekanismerna för samverkan mellan myndigheter och andra intressenter -Harmoniera instruktioner och uppdrag -Erbjud orientering och utvecklat stöd för individen -Undersök förutsättningar för en nationell e-vägledningstjänst -Förbättra förutsättningarna för vägledare som yrkesgrupp
Upplägg och genomförande
Kartläggning av uppdrag och perspektiv Det behövdes en samlad bild av de formella uppdrag som olika aktörer inom vägledning på europeisk, nationell, regional och lokal nivå innehar. Detsamma gällde aktuella studier och rapporter, både nationella och internationella, som kunde identifiera eventuella glapp inom vägledningsområdet, eller lämna förslag till förbättringar. Linköpings universitet har på uppdrag av arbetsgruppen kartlagt organiseringen av vägledning och sammanställt regleringar inom vägledningsområdet.