Troubleshooting as a Service
Diarienummer | |
Koordinator | Mavenoid AB - Mavenoid Kista |
Bidrag från Vinnova | 300 000 kronor |
Projektets löptid | mars 2017 - augusti 2017 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Innovativa Startups |
Viktiga resultat som projektet gav
Syftet med detta projekt var att definiera en ny modell för hur organisationer felsöker maskiner genom att förstärka mänsklig kunskap och perception med artificiell intelligens och sensordata. För detta ändamål byggde vi ett webbaserat felsökningssystem som är lika enkelt att använda som e-post. Vi gjorde detta i nära samarbete med två stora industriorganisationer. Systemet är live och har användare på app.mavenoid.com. En demo kan beställas på mavenoid.com/request-demo.
Långsiktiga effekter som förväntas
Det viktigaste utfallet av projektet är att vi slutit ett avtal med en av Sveriges största industriorganisationer om att fortsätta utveckla plattformen och bygga en applikation för felsökning av en av deras högvolymprodukter. För att uppnå detta demonstrerade vi till exempel att vi kan (a) implementera ett fullt användbart felsökningssystem för en ny produkt på 48 timmar istället för veckor/månader och (b) minska nertid med över 80 %.
Upplägg och genomförande
Genomförandet hade tre överlappande faser: (1) Vi konstruerade och utvecklade en webbaserad prototyp. (2) Vi träffade över 20 organisationer och omvandlade vår prototyp till två lösningar för två separata organisationer. (3) Vi itererade på vår affärsmodell som svar på den feedback vi fick, till exempel bytte vi till en mer renodlad software-as-service-modell.