Treströms civila och militära flygmotorer (THEME)
Diarienummer | |
Koordinator | GKN Aerospace Sweden AB |
Bidrag från Vinnova | 1 323 000 kronor |
Projektets löptid | juli 2023 - december 2024 |
Status | Avslutat |
Utlysning | NFFP8 - Stärkt svensk flygteknisk forskning och innovation |
Viktiga resultat som projektet gav
De återupptagna diskussionerna om att konstruera civila flygplan för överljudshastigheter har motiverat analysen av ett Concorde-liknande flygplan med modern teknologi. Ett flygplan liknande det som föreslagits av företaget BOOM drivet av en turbofläkt med enstegsfläkt och blandande utloppsströmmar men utan efterbrännkammare. Projektet har bedömt av installationsmotstånd, variation i motorns massa, inloppsförluster och fläktens prestanda för olika nivåer av specifik dragkraft.
Långsiktiga effekter som förväntas
Projektets resultat avser att fördjupa miljödiskussionerna kring civil överljudsflygning, dels genom en ökad förståelse av bulleremissioner och hur dessa relaterar till kritiska konstruktionsparametrar i motorer har uppnåtts, dels genom att projektet visar att existerande teknik fortfarande är mycket långt ifrån att nå samma miljöprestanda som dagens underljudsflyg.
Upplägg och genomförande
I projektet studerade en post-doc litteraturen avseende civila supersoniska flygplan under utveckling de senaste årtiondet. Last och räckvidd för ett supersoniskt passagerarflygplan uppskattades. Flygplanets storlek och uppdragsprestanda modellerades och en kravspecifikation för framdrivningen beräknades. Ett koncept för luftintag och motor optimerades for att minimera flygplanets bränsleförbrukning och vikt. I samarbete med projektet har tolv studenter utvecklat liknande flygplansgeometrier.