Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Test Site Stockholm Phase 2

Diarienummer
Koordinator KUNGLIGA TEKNISKA HÖGSKOLAN - Integrated Transport Research Lab, MMK
Bidrag från Vinnova 2 000 000 kronor
Projektets löptid oktober 2017 - september 2019
Status Avslutat
Utlysning Strategiska innovationsprogrammet Drive Sweden

Syfte och mål

Målet med detta projekt var att påskynda utvecklingen av hållbara mobilitetstjänster baserade på uppkopplade och automatiserade fordon enligt Drive Swedens färdplan. Fokus låg på aktiviteter i Stockholmsområdet, med huvudaktivitet för att samordna och korsbefrukta pågående projekt, möjliggöra synlighet och kommunikation, samt identifiera och kunskapsbehov och hinder för implementering. Uppfyllda mål är: - Årliga demonstrationsevent i Kista - Skapande av nätverk för demo- och pilotaktiviteter i Stockholmsområdet - Initiering av nya projekt

Resultat och förväntade effekter

Projektet har organiserat årliga demonstrationsevenemang i Kista, Stockholm, vid något tillfälle kombinerat med rundabordsdiskussioner med Drive Sweden-partners. Detta har gett exponering, synlighet och kommunikationsmöjligheter med allmänheten, ökat medvetenheten om utmaningarna inom transport och de möjliga bidrag som automatisering, digitalisering och anslutning kan ge. Projektet har lett till nya initiativ inom forsknings- och demonstrationsprojekt. Projektet har skapat ett värdefullt partnernätverk för framtida samarbeten och demonstrationsprojekt.

Upplägg och genomförande

Partnerna gick in i detta projekt med flera planerade och pågående aktiviteter fokuserade på ”Automated and Connected Mobility and Transport in Urban Environments”. Målet med Drive Sweden Test Site Stockholm (DSTSS) var att dra nytta av synergier från dessa olika aktiviteter och projekt, samordna demonstrationer och kommunikation och genomföra praktiska aktiviteter för Test Site Stockholm.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 10 februari 2020

Diarienummer 2017-04460

Statistik för sidan