Sprickbildning i nerskalade Ti-testgeometrier för LMDp reparationer (SMART)
Diarienummer | |
Koordinator | GKN Aerospace Sweden AB |
Bidrag från Vinnova | 1 700 000 kronor |
Projektets löptid | september 2023 - oktober 2024 |
Status | Avslutat |
Utlysning | NFFP8 - Stärkt svensk flygteknisk forskning och innovation |
Viktiga resultat som projektet gav
Vi utvecklade en djupare förståelse för den småskaliga testmetoden för reparerade delar. Sprickbeteendet hos de reparerade delarna undersöktes, vilket avslöjade de starkaste och svagaste punkterna i de reparerade delarna. Gränsytan mellan substratet och den reparerade delen var den starkaste delen, och sprickbildning förekom inte vid denna del under något tillstånd. Detta är en väsentlig kunskap för vidareutveckling och implementering av reparationsprocessen för flygmotorkomponenter.
Långsiktiga effekter som förväntas
Kunskapen i SMART är en viktig del i vidareutvecklingen och implementeringen av reparationer i flygmotorkomponenter. Sprickbeteendet i den reparerade sektionen väckte uppmärksamhet till ytterligare bedömning och optimering av reparationsprocessen och efterbearbetningen (LMDp och värmebehandlingsprocess). Utveckling av reparationsprocesserna är ett viktigt steg mot mer hållbarhet inom flygsektorn.
Upplägg och genomförande
SMART gav en djupare förståelse för genomförbarheten av LMDp-reparationsprocessen för smidda Ti-komponenter i jetmotorn. Detta är en del av väsentlig kunskap för GKN för att kunna fatta beslut om nästa steg av reparationsprocessutveckling för deras komponenter. Den småskaliga testmetoden har utvecklats och optimeras för framtida testning av andra komponenter i liknande fall.