Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Sprickbildning i nerskalade Ti-testgeometrier för LMDp reparationer (SMART)

Diarienummer
Koordinator GKN Aerospace Sweden AB
Bidrag från Vinnova 1 700 000 kronor
Projektets löptid september 2023 - oktober 2024
Status Avslutat
Utlysning NFFP8 - Stärkt svensk flygteknisk forskning och innovation

Viktiga resultat som projektet gav

Vi utvecklade en djupare förståelse för den småskaliga testmetoden för reparerade delar. Sprickbeteendet hos de reparerade delarna undersöktes, vilket avslöjade de starkaste och svagaste punkterna i de reparerade delarna. Gränsytan mellan substratet och den reparerade delen var den starkaste delen, och sprickbildning förekom inte vid denna del under något tillstånd. Detta är en väsentlig kunskap för vidareutveckling och implementering av reparationsprocessen för flygmotorkomponenter.

Långsiktiga effekter som förväntas

Kunskapen i SMART är en viktig del i vidareutvecklingen och implementeringen av reparationer i flygmotorkomponenter. Sprickbeteendet i den reparerade sektionen väckte uppmärksamhet till ytterligare bedömning och optimering av reparationsprocessen och efterbearbetningen (LMDp och värmebehandlingsprocess). Utveckling av reparationsprocesserna är ett viktigt steg mot mer hållbarhet inom flygsektorn.

Upplägg och genomförande

SMART gav en djupare förståelse för genomförbarheten av LMDp-reparationsprocessen för smidda Ti-komponenter i jetmotorn. Detta är en del av väsentlig kunskap för GKN för att kunna fatta beslut om nästa steg av reparationsprocessutveckling för deras komponenter. Den småskaliga testmetoden har utvecklats och optimeras för framtida testning av andra komponenter i liknande fall.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 2 december 2024

Diarienummer 2023-01552