Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Slipbarhet av återvunnet stål: vevaxlar

Diarienummer
Koordinator Chalmers Tekniska Högskola AB - Chalmers MCR
Bidrag från Vinnova 3 450 000 kronor
Projektets löptid oktober 2017 - april 2021
Status Avslutat
Utlysning Det strategiska innovationsprogrammet Metalliska material

Syfte och mål

Tillväxten på marknaden för återvunnet (skrotbaserat) stål har gjort det möjligt att öka användningen av detta material för vevaxlar, vilket medför många fördelar för fordons OEM´s när det diversifiering av leverantörskedjan, priskonkurrenskraft, mer lokal resursanvändning och minskad miljöpåverkan. Vevaxelstålprojektet skapade en djupare förståelse för skadlig påverkan av slipbarhet och hjälpte i slutändan att ta fram riktlinjer hur stålsort och processförbättringar kan ge förbättrad slipbarhet och möjliggöra mer omfattande användning av återvunnet stål.

Resultat och förväntade effekter

Resultaten visade att storleken och mängden hårda partiklar (t.ex. oxidinneslutningar) i stålet påverkar slitaget av slipskivan. Dessutom kan karbonitrider i stålet påverka korntillväxtbeteendat under materialomvandlingsprocesserna. Dataanalysen visade att slipat material associerat med sämre Barkhausenbrus inte begränsas till endast återvunnet stål utan också förekommer för malmbaserade stål. Istället verkar slipbarheten vara seriespecifika, oberoende av ståltyp (återvunnet/malmbaserat).

Upplägg och genomförande

Ståltillverkning, smide och värmebehandling är styrbara processer om de kan förstås fullt ut vilket kan översättas med att justera materialegenskaperna som påverkar slipbarheten. En tvådelad strategi eftersträvades i projektet som bestod av (1) sliptester i kombination av dedikerad materialkaraktärisering och modellering och (2) dataanalys med hjälp av produktionsdata som erhållits längs värdekedjan för vevaxelproduktion. Projektet genomfördes av Chalmers, RISE, Ovako, Volvo Lastvagnar, Scania, Volvo Cars och Bharat Forge Kilsta.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 13 juli 2021

Diarienummer 2017-02908

Statistik för sidan