Säkra ChaufföREr i EN Säker och hälsosam multimodal informationsmiljö (SCREENS II)
Diarienummer | |
Koordinator | RISE Research Institutes of Sweden AB |
Bidrag från Vinnova | 16 298 450 kronor |
Projektets löptid | september 2023 - augusti 2026 |
Status | Pågående |
Utlysning | Trafiksäker automatisering - FFI |
Ansökningsomgång | Trafiksäker automatisering - FFI - våren 2023 |
Syfte och mål
Projektet syftar till att lösa problem relaterade till den ökande automatisering i informationsmiljön och öka säkerheten i trafiken. Målet är att utveckla metoder, verktyg och riktlinjer samt kunskap och förståelse för att stödja svensk fordonsindustri i att skapa trafiksäkra och hälsosamma digitala förarmiljöer.
Förväntade effekter och resultat
Projektet bidrar med effektivare energianvändning genom att CMS minskar sidospeglarnas luftmotstånd, och till trafiksäkerhet genom potentiellt minskad distraktion och bättre användarupplevelse som bidrar till ökad användning av förarstödsystem. Detta möjliggörs av förbättrade användargränssnitt. Projektet fokuserar på SAE nivå 2-3 förarstödssystem samt säkerhets- och trygghetsaspekter kopplade till människa-systeminteraktion, samt metoder och verktyg för denna utveckling.
Planerat upplägg och genomförande
Projektet har organiserats i fem arbetspaket (AP). AP 1 hanterar projektledningen. I AP 2 kommer en behovsanalys och specifikation av användarfall att göras samt de metoder som ska användas att tas fram. I AP 3 kommer den experimentella informationsmiljön att byggas upp för att denna ska bli så relevant som möjligt för användarstudierna i AP 4. Arbetet i AP 4 kommer att fokusera på att genomföra ett antal användarstudier som kommer att vara det huvudsakliga sättet att bygga upp ny kunskap i detta projekt. I AP 5 kommer demonstrationer och spridning av resultat att utföras