Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

SAFE-FM: Säkerhetsoptimerade och fysikbaserade grundmodeller för fordonsbeteende

Diarienummer
Koordinator Chalmers Tekniska Högskola AB - Chalmers tekniska högskola Department of Computer Science and Engineering
Bidrag från Vinnova 5 038 538 kronor
Projektets löptid juli 2025 - juni 2029
Status Pågående
Utlysning Trafiksäker automatisering - FFI
Ansökningsomgång Trafiksäker automatisering - FFI - våren 2025

Syfte och mål

Projektet syftar till att utveckla fysikinformerade och datadrivna AI-modeller som förbättrar säkerhet, tillförlitlighet och effektivitet i automatiserade fordon. Genom att utveckla prediktiva, generativa och grundmodeller för tidsseriedata ska projektet stödja avancerad simulering, testning och verklig implementering. Detta tillvägagångssätt adresserar kritiska säkerhetsutmaningar, minskar kostnader och möjliggör skalbara, förklarbara AI-lösningar i linje med industrins behov och nollvisionen.

Förväntade effekter och resultat

Projektet ska utveckla prediktiva AI-modeller för att noggrant förutsäga fordonsbeteende, generativa verktyg för att skapa syntetiska testfall för kritiska säkerhetsscenarier samt en grundmodell för analys och simulering av tidsseriedata. Detta förbättrar modellering av fordonsbeteende, minskar behovet av dyra fysiska tester, ökar täckningen av säkerhetskritiska scenarier och integrerar dessa modeller i verkliga system för att förebygga olyckor och stödja nollvisionen.

Planerat upplägg och genomförande

Angreppssättet kombinerar fysikinformerad maskininlärning, grundmodeller och avancerade generativa tekniker för att modellera fordonsdynamik, förutsäga fordonsbeteende och simulera kritiska testsituationer. Modellerna kommer att tränas och valideras med Volvos verkliga data och testmiljöer. En specialiserad grundmodell för tidsseriedata ska utvecklas för att förena analys- och genereringsuppgifter, med planerad implementering i Volvos SIL/HIL-ramverk för verklig validering.

Externa länkar

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 11 augusti 2025

Diarienummer 2025-00833