Robustare svetsar i flygmotorkonstruktioner genom införande av avancerad digital inspektionsmetod
Diarienummer | |
Koordinator | GKN Aerospace Sweden AB |
Bidrag från Vinnova | 7 257 375 kronor |
Projektets löptid | september 2024 - juni 2028 |
Status | Pågående |
Utlysning | NFFP8 - Stärkt svensk flygteknisk forskning och innovation |
Ansökningsomgång | Stärkt svensk flygteknisk forskning och innovation - NFFP8: Utlysning 2 |
Syfte och mål
Utmattningsbrott representerar en av de mest kritiska händelserna, som påverkar den strukturella integriteten hos flygmotorkomponenter. Utmattning i svetsar härrör ofta från lokala defekter från tillverkning och dessa defekter behöver fångas upp i inspektioner. Det finns olika simuleringsmetoder för svetslivslängdsberäkning och dessa kommer att undersökas och valideras mot experimentella test. Genom implementering av avancerad digital svetsinspektion och digitala tvillingar i nya utmattningsmodeller kommer svetslivslängdspredikteringarna att bli mer exakta.
Förväntade effekter och resultat
Dagens manuella mättekniker för karakterisering av svetsytor är tidskrävande och förmågan att fånga upp lokala effekter kan förbättras. Genom att använda digitala tvillingar erhålls en ökad förståelse för kopplingen mellan processparametrar och svetskvalitet och dessutom möjliggörs en signifikant reduktion i utvecklingsledtid. På detta sätt stärks industrins konkurrenskraft och resurser utnyttjas mer effektivt. Projektet kommer att nyttja de nya lärdomarna för att utveckla nya industristandarder och designmetoder.
Planerat upplägg och genomförande
Projektet omfattar flera arbetspaket inkluderande: digital inspektion av svetsar på flygmotorkomponenter, utveckling av förfinade livslängdsberäkningsmodeller, omfattande livslängdsprovning, utforskning av ett ramverk för hållbar utveckling inom tillverkningsområdet samt spridning av resultat.