Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Robustare svetsar i flygmotorkonstruktioner genom införande av avancerad digital inspektionsmetod

Diarienummer
Koordinator GKN Aerospace Sweden AB
Bidrag från Vinnova 7 257 375 kronor
Projektets löptid september 2024 - juni 2028
Status Pågående
Utlysning NFFP8 - Stärkt svensk flygteknisk forskning och innovation
Ansökningsomgång Stärkt svensk flygteknisk forskning och innovation - NFFP8: Utlysning 2

Syfte och mål

Utmattningsbrott representerar en av de mest kritiska händelserna, som påverkar den strukturella integriteten hos flygmotorkomponenter. Utmattning i svetsar härrör ofta från lokala defekter från tillverkning och dessa defekter behöver fångas upp i inspektioner. Det finns olika simuleringsmetoder för svetslivslängdsberäkning och dessa kommer att undersökas och valideras mot experimentella test. Genom implementering av avancerad digital svetsinspektion och digitala tvillingar i nya utmattningsmodeller kommer svetslivslängdspredikteringarna att bli mer exakta.

Förväntade effekter och resultat

Dagens manuella mättekniker för karakterisering av svetsytor är tidskrävande och förmågan att fånga upp lokala effekter kan förbättras. Genom att använda digitala tvillingar erhålls en ökad förståelse för kopplingen mellan processparametrar och svetskvalitet och dessutom möjliggörs en signifikant reduktion i utvecklingsledtid. På detta sätt stärks industrins konkurrenskraft och resurser utnyttjas mer effektivt. Projektet kommer att nyttja de nya lärdomarna för att utveckla nya industristandarder och designmetoder.

Planerat upplägg och genomförande

Projektet omfattar flera arbetspaket inkluderande: digital inspektion av svetsar på flygmotorkomponenter, utveckling av förfinade livslängdsberäkningsmodeller, omfattande livslängdsprovning, utforskning av ett ramverk för hållbar utveckling inom tillverkningsområdet samt spridning av resultat.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 18 september 2024

Diarienummer 2024-01293