Priser och utbud för ökad måluppfyllelse i kollektivtrafik
Diarienummer | |
Koordinator | Statens Väg- & Transportforskningsinstitut - VTI Transportekonomi, Stockholm |
Bidrag från Vinnova | 2 931 734 kronor |
Projektets löptid | november 2017 - juni 2022 |
Status | Avslutat |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektet har utvecklat och tillämpat en modell för samhällsekonomisk optimering av priser och utbud för parkering och kollektivtrafik i städer, för att anpassa dessa efter efterfrågans variationer i tid och rum. Projektet har fördjupat analysen av beläggningen på bussarna, av olika prissystem för kollektivtrafik, samt av hur avgifter på parkering påverkar efterfrågan på bilresor med destination inre i olika delar av Uppsala.
Långsiktiga effekter som förväntas
Känslighetsanalyserna indikerar robusta resultat. Optimala parkeringsavgifter och trängselskatter skiftar efterfrågan mot kollektivtrafik, gång och cykel. En analys av olika sociala gruppers priskänslighet med tillgängliga data gav inga användbara resultat. Ökade vikter för låginkomsttagare innebär lägre optimala taxor för dessa men endast måttlig ökning av utbudet. Studien av nya biljett och betalsystem visar att dessa i liten grad planeras för att ge ett samhällsekonomiskt bättre resultat.
Upplägg och genomförande
Projektet har genomförts i sju steg: känslighetsanalys av välfärdsoptimala priser och bussutbud i Uppsala, analys av beläggningsvariationer, insamling av parkeringsavgifter och beläggning, analys av sociala gruppers priskänslighet, optimering av bilstyrmedel (p-avgifter och tränselskatter), effekter på optimalt kollektivtrafikutbud av ökande fördelningsvikter samt analyser av nya biljett och betalssystem.