Prediktiva noggranna maskininlärningsmodeller för aerodynamik
| Diarienummer | |
| Koordinator | Scania CV AB |
| Bidrag från Vinnova | 877 500 kronor |
| Projektets löptid | december 2024 - oktober 2025 |
| Status | Pågående |
| Utlysning | Accelerate Swedish partnership - FFI |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektet etablerade ett icke-parametriskt geometriarbetsflöde för aerodynamiska utvärderingar. En geometri-autoencoder komprimerar detaljerade lastbilsmesh till en kompakt latent representation, som kopplas till operatörsbaserade prediktorer för att uppskatta målstorheter (hytt; hytt+släp, yttre ytor). En pre-alpha-plattform för ingenjörer paketerar dessa funktioner för praktisk användning.
Långsiktiga effekter som förväntas
Resultaten banar väg för snabbare aerodynamiska utvärderingar på fordons-/monteringsnivå med dataeffektiv AI. Genom att lära direkt från icke-parametriska lastbilsgeometrier kan angreppssättet minska antalet fullständiga CFD-körningar som krävs i tidiga screeningskeden och korta iterationstiderna. Metoderna integreras i en plattform framtagen för ingenjörer och stödjer gradvis utökning från användning på hyttnivå till större assemblyn allteftersom datatäckningen ökar.
Upplägg och genomförande
Team och roller: Från Scania var produktägare/teknisk ledare Thomas Hällqvist. Från PredictiveIQ leddes projektet av Juan F. Betts (VD) och Fermin Mallor Franco (CTO). Data- och beräkningsmiljö: CFD-data från PowerFLOW-simuleringar användes som indata i projektet; AI-infrastrukturen kördes på AWS och tillhandahölls av PredictiveIQ. Metoder och modeller: Neurala operatörs-surrogat av DeepONet-typ användes.