Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Prediktiva noggranna maskininlärningsmodeller för aerodynamik

Diarienummer
Koordinator Scania CV AB
Bidrag från Vinnova 877 500 kronor
Projektets löptid december 2024 - oktober 2025
Status Pågående
Utlysning Accelerate Swedish partnership - FFI

Viktiga resultat som projektet gav

Projektet etablerade ett icke-parametriskt geometriarbetsflöde för aerodynamiska utvärderingar. En geometri-autoencoder komprimerar detaljerade lastbilsmesh till en kompakt latent representation, som kopplas till operatörsbaserade prediktorer för att uppskatta målstorheter (hytt; hytt+släp, yttre ytor). En pre-alpha-plattform för ingenjörer paketerar dessa funktioner för praktisk användning.

Långsiktiga effekter som förväntas

Resultaten banar väg för snabbare aerodynamiska utvärderingar på fordons-/monteringsnivå med dataeffektiv AI. Genom att lära direkt från icke-parametriska lastbilsgeometrier kan angreppssättet minska antalet fullständiga CFD-körningar som krävs i tidiga screeningskeden och korta iterationstiderna. Metoderna integreras i en plattform framtagen för ingenjörer och stödjer gradvis utökning från användning på hyttnivå till större assemblyn allteftersom datatäckningen ökar.

Upplägg och genomförande

Team och roller: Från Scania var produktägare/teknisk ledare Thomas Hällqvist. Från PredictiveIQ leddes projektet av Juan F. Betts (VD) och Fermin Mallor Franco (CTO). Data- och beräkningsmiljö: CFD-data från PowerFLOW-simuleringar användes som indata i projektet; AI-infrastrukturen kördes på AWS och tillhandahölls av PredictiveIQ. Metoder och modeller: Neurala operatörs-surrogat av DeepONet-typ användes.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 19 november 2025

Diarienummer 2024-04034