Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Pilotstudie för ökad trafiksäkerhet för utryckningsfordon med hjälp av den nya tekniken EVAM Transmit

Diarienummer
Koordinator H&E SOLUTIONS AB
Bidrag från Vinnova 1 774 000 kronor
Projektets löptid juli 2018 - januari 2020
Status Avslutat
Utlysning Strategiska innovationsprogrammet Smartare elektroniksystem
Ansökningsomgång Smartare Elektroniksystem. Forsknings- och innovationsprojekt 2018

Viktiga resultat som projektet gav

Projektets slutgiltiga mål var att skapa kunskap om trafiksäkerheten för utryckningsfordon, verifierat värdekedjan och effekterna av EVAM Transmit i en större pilotstudie och därmed skapat material och kunskap för en fortsatt kommersialisering av produkten nationellt och globalt. Projektet hoppades på att bidra med ny kunskap och ny teknik för att lösa problematiken. Förhoppningen var att projektet objektivt skulle verifiera att användningen av EVAM Transmit ger upphov till förbättrad trafiksäkerhet, kortare utryckningstider och förbättrad arbetsmiljö för personalen.

Långsiktiga effekter som förväntas

Värdekedjan utvärderades och förbättringsförslag implementerades. Utvärderingen av användningen av EVAM Transmit påvisade signifikanta och stora positiva effekter på trafiksituationen för utryckningsfordon. Användning av EVAM Transmit medför att civila bilister ger fri väg 3,6 gånger tidigare och att de flyttar sig 1,6 gånger längre åt sidan jämfört med användning av enbart blåljus och sirener. Detta är mycket påtagliga och positiva resultat som med stor sannolikhet har en långsiktigt positiv påverkan på trafiksäkerhet, utryckningstider och personalens arbetsmiljö.

Upplägg och genomförande

Projektet genomfördes som en pilotstudie. Förhoppningen var att genomföra studien i verklig miljö men på grund av att PTS nekade tillstånd för försöken genomfördes pilottesterna i körsimulatorer. Projektets parter hoppas att de positiva resultat som projektet lett till ska bidra till att erhålla de tillstånd som krävs för en uppföljande studie i verklig trafik.

Externa länkar

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 13 mars 2020

Diarienummer 2018-01523