Pedagogisk skolguide för måltider
Diarienummer | |
Koordinator | Vallentuna kommun - Vallentuna kommun Barn- och ungdomsförvaltningen |
Bidrag från Vinnova | 300 000 kronor |
Projektets löptid | januari 2022 - december 2022 |
Status | Avslutat |
Viktiga resultat som projektet gav
På sikt ska projektet bidra till att etablera skolmåltiden som en del i skolornas pedagogiska arbete. Under 2022 har projektet utforskat utformningen av en skolguide. Ett koncept för systematiskt arbetet har tagits fram och delar av metoden har testats tillsammans med skol- och måltidspersonal med lyckat resultat.
Långsiktiga effekter som förväntas
Vallentuna kommun har utvecklat ett koncept och material till skolguide, som stöd för användandet av skolmåltid som verktyg i det pedagogiska uppdraget. Under 2022 har de första delarna av skolguiden testats med skol- och måltidspersonal på två skolor, i syfte att väcka motivation och hitta gemensamt fokus för samarbete kring skolmåltiden. Utfallet var lyckat och på skolorna startade konkret samarbete. Därtill har lektionsmaterial för att involvera elever i skolmåltiden tagits fram i faktiskt undervisning och en prototyp till pedagogiskt planeringsverktyg påbörjats.
Upplägg och genomförande
Skolmåltidens koppling till läroplan och elevernas kunskapsmål, samt likvärdig skola och tillgängligt lärande, är avgörande för framgång. Även rektors och skolpersonals kunskap om skolmåltidens uppdrag påverkar. Skolan är en utmärkt testbädd men det är en utmaning för kommuner med begränsade resurser att driva utvecklingsprojekt då såväl schemalagd skolpersonal som central förvaltning har fokus på kärnuppdraget. Projektets framfart och långsiktiga resultat är avhängigt tid för utvecklingsledare som förmår att driva arbetet systematiskt och konkret stödja skolorna.