Osäkerhetsmedveten och säkerhetsförstärkt hantering av CAV:er för säkrare blandad trafik
Diarienummer | |
Koordinator | Chalmers Tekniska Högskola AB - Inst f Arkitektur & samhällsbyggnadsteknik |
Bidrag från Vinnova | 500 000 kronor |
Projektets löptid | augusti 2024 - april 2025 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Trafiksäker automatisering - FFI |
Ansökningsomgång | Trafiksäker automatisering - FFI - våren 2024 |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektet uppnådde fullt ut sina mål och slutförde alla fem leverabler med starka tekniska och praktiska resultat. Viktiga framsteg inkluderar en tolkbar ram för trajektoriförutsägelser, osäkerhetsmedvetna styralgoritmer och en modulär CarSim-MATLAB-simulering. Nya tillägg omfattar riskuppfattning via bildbaserad märkning och SHAP-baserad förklarbarhet, vilket stärker människocentrerad design och AI-transparens i säkerhetskritiska system.
Långsiktiga effekter som förväntas
Projektet har adresserat behovet av säker och resilient drift av CAV i komplex trafik genom att utveckla ett ramverk med fokus på osäkerhetsuppfattning, kvantifiering och adaptiv styrning. Centrala resultat inkluderar trajektoriförutsägelser med förarvariation, hantering av osäkerhet från flera källor och robust styrning av fordonsplutoner. Arbetet har validerats i CarSim, stödjer FFI:s mål och tillhandahåller verktyg för framtida CAV-utveckling i icke-ideala miljöer.
Upplägg och genomförande
Projektet har genomförts enligt plan utan förseningar eller negativa avvikelser. Genom att kombinera med ett annat kortsiktigt förstudieprojekt har vi även utökat forskningsinnehållet kring riskuppfattningsmodellering med bildbaserad märkning.