Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Ökad förståelse och effektiv användning av automatiserade förarstödssystem i tunga lastbilar

Diarienummer
Koordinator RISE Research Institutes of Sweden AB
Bidrag från Vinnova 71 145 kronor
Projektets löptid april 2025 - augusti 2025
Status Pågående
Utlysning 6G - Kompetensförsörjning
Ansökningsomgång 6G - Handledning av examensarbete

Syfte och mål

Fordonsindustrin implementerar förarstödssystem som ska göra körningen säkrare, komfortablare och mer miljövänlig. Information om dessa system är idag utspridd på olika källor, vilket gör det utmanande förstå hur systemen ska användas. Detta projekt undersöker hur utveckling av 6G och AI kan möjliggöra röstbaserade agenter i fordon som stöttar förare av tunga fordon i sitt lärande. Målet är att ta fram och testa nya lösningar som kan bidra till säkrare, effektivare och mer inkluderande lärande.

Förväntade effekter och resultat

Bättre förståelse kring hur förarstödssystem ska användas är viktigt för att nå hög acceptans för fordonsautomation, samt realisera teknikens potential vad gäller ökad säkerhet och användarupplevelse. Projektet kommer visa hur röstinteraktion, kombinerat med AI och 6G, kan bidra till att förare av tunga fordon använder fordonssystemen mer optimalt. Långsiktiga effekter inkluderar minskat antal olyckor, minskad klimatpåverkan och en förstärkning av den svenska industrins konkurrenskraft.

Planerat upplägg och genomförande

Projektet fokuserar på förarstödssystem som stöttar SAE nivå 2 automation, vilket exempelvis inkluderar adaptiv farthållare. Inledningsvis genomförs en behovsanalys för att identifiera användningsfall. Därefter utformas designkoncept för AI-baserad röstinteraktion som sedan utvärderas med lastbilsförare i en studie. Projektet avslutas med analys av studiens resultat, en analys av möjligheterna med 6G, samt rapportskrivning.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 28 april 2025

Diarienummer 2025-00983