Monetizing sustainability
Diarienummer | |
Koordinator | Stiftelsen Stockholm School of Economics (SSE) - Stiftelsen Stockholm School of Economics SIR |
Bidrag från Vinnova | 1 463 316 kronor |
Projektets löptid | juni 2022 - maj 2024 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Forskning om finansmarknader |
Ansökningsomgång | Forskning om finansmarknader 2022-2024 |
Viktiga resultat som projektet gav
Detta longitudinella forskningsprojekt handlar om monetarisering av (sätta ett pengvärde på) impact i en kontext av hållbarhet och kapitalförvaltning. Tidigare studier har fokuserat på hur kalkylerande metoder utvecklas, men vi vet mindre om utmaningarna med implementering. Inomm impct investment har monetariseringsmetoder antagits kunna förbättra integreringen av hållbarhet och finans genom att mäta och aggregera påverkan. Denna studie har under 2 år följt en impact-fonds process för att monetarisera, och vi har därigenom kunnat dra slutatser om utmaningarna med detta.
Långsiktiga effekter som förväntas
Intressenter har uttryckt förväntingar på att impact monetization kan förbättra integreringen av hållbarhet i det finansiella beslutsfattandet. Vår studie visar dock att utvecklingen av denna kalkylerande praktik är beroende av intressenternas mål och perspektiv. För impact-specialister är implementeringen en utmanande process som kräver navigering av komplex och motsägelsefull information. För investeringsteam är bristen på standardisering ett hinder för att använda den i investeringsbeslut. Fondens investerare pendlar mellan nyfikenhet och skepticism.
Upplägg och genomförande
Denna studie bygger på en tvåårig kvalitativ studie av en impact-fond, som försökte implementera monetarisering av impact. Datainsamlingen bestod av 31 intervjuer med impactfonden och dess intressenter, 9 deltagande observationer av impact-teammöten och arkivdata som kalkylblad, effektrapporter och annan intern kommunikation som återspeglade försök till monetarisering. Ytterligare dataanalys och teoretisering pågår, och forskarna siktar på att publicera sina resultat i en organisations- och managementtidskrift.