Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

MISSUM - Modelling Incentive Schemes for Sustainable Urban Mobility

Diarienummer
Koordinator Lunds universitet - Institutionen för Teknik och samhälle
Bidrag från Vinnova 3 700 000 kronor
Projektets löptid november 2017 - juni 2022
Status Avslutat

Viktiga resultat som projektet gav

Det övergripande syftet med MISSUM har varit att utveckla nya incitamentsmodeller för hållbara transporter i våra städer. Dessa incitamentsmodeller är tänkta att ge kommuner och regioner drivkrafter för att, i snabbare takt, göra samhällsekonomiskt välmotiverade investeringar. De svenska stadsmiljöavtalen och de norska byvaekstavtalens finansieringsmodeller har använts som referenser för analyserna. Likaså har aktuella städer och regioner som sökt och fått, eller planerat söka bidrag, använts som fallstudier för att testa olika utformning av incitamenten.

Långsiktiga effekter som förväntas

Det finns flera skäl till att staten ska erbjuda medfinansiering. De är 1) samhällsekonomiska effekter: positiva externa effekter som minskar emissioner, buller, trängsel m.m., 2) fördelningseffekter: olika aktörer gynnas eller drabbas, och incitamenten kan vara ett sätt att mera rättvis fördela nyttor och kostnader; 3) långsiktiga effekter: effektiva åtgärder/styrmedel på lång sikt kan vara svåra att prioritera (ändrad fysisk planering t ex), och då kan incitament i avtalen kopplas till att faktiskt tvinga fram långsiktigt hållbar planering.

Upplägg och genomförande

MISSUMs sex arbetspaket: (1) Litteratur: vad är incitament och medfinansiering? (2) Utvärdering av modeller: hur skiljer sig de norska och svenska avtalen åt? (2) Stated Preference-studie: politiska beslutsfattares syn på restriktiva åtgärder för privatbilism. (4) Incitamentsmodell: komplettering av transportmodeller för att bättre passa effektiv och rättvis statlig medfinansiering. (5) Norska avtal: hur har de fungerat och vad skulle kunna förbättras? (6) Svenska avtal: hur har de fungerat och vilka principer skulle kunna gälla vad skulle kunna förbättras?

Externa länkar

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 27 augusti 2022

Diarienummer 2017-03320