MISSUM - Modelling Incentive Schemes for Sustainable Urban Mobility
Diarienummer | |
Koordinator | Lunds universitet - Institutionen för Teknik och samhälle |
Bidrag från Vinnova | 3 700 000 kronor |
Projektets löptid | november 2017 - juni 2022 |
Status | Avslutat |
Viktiga resultat som projektet gav
Det övergripande syftet med MISSUM har varit att utveckla nya incitamentsmodeller för hållbara transporter i våra städer. Dessa incitamentsmodeller är tänkta att ge kommuner och regioner drivkrafter för att, i snabbare takt, göra samhällsekonomiskt välmotiverade investeringar. De svenska stadsmiljöavtalen och de norska byvaekstavtalens finansieringsmodeller har använts som referenser för analyserna. Likaså har aktuella städer och regioner som sökt och fått, eller planerat söka bidrag, använts som fallstudier för att testa olika utformning av incitamenten.
Långsiktiga effekter som förväntas
Det finns flera skäl till att staten ska erbjuda medfinansiering. De är 1) samhällsekonomiska effekter: positiva externa effekter som minskar emissioner, buller, trängsel m.m., 2) fördelningseffekter: olika aktörer gynnas eller drabbas, och incitamenten kan vara ett sätt att mera rättvis fördela nyttor och kostnader; 3) långsiktiga effekter: effektiva åtgärder/styrmedel på lång sikt kan vara svåra att prioritera (ändrad fysisk planering t ex), och då kan incitament i avtalen kopplas till att faktiskt tvinga fram långsiktigt hållbar planering.
Upplägg och genomförande
MISSUMs sex arbetspaket: (1) Litteratur: vad är incitament och medfinansiering? (2) Utvärdering av modeller: hur skiljer sig de norska och svenska avtalen åt? (2) Stated Preference-studie: politiska beslutsfattares syn på restriktiva åtgärder för privatbilism. (4) Incitamentsmodell: komplettering av transportmodeller för att bättre passa effektiv och rättvis statlig medfinansiering. (5) Norska avtal: hur har de fungerat och vad skulle kunna förbättras? (6) Svenska avtal: hur har de fungerat och vilka principer skulle kunna gälla vad skulle kunna förbättras?