Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Militär motor med adaptiv kylning och kompression

Diarienummer
Koordinator GKN Aerospace Sweden AB
Bidrag från Vinnova 5 185 000 kronor
Projektets löptid juni 2024 - juni 2028
Status Pågående
Utlysning NFFP8 - Stärkt svensk flygteknisk forskning och innovation
Ansökningsomgång Stärkt svensk flygteknisk forskning och innovation - NFFP8: Utlysning 2

Syfte och mål

Projektet MACCE (Militär motor med adaptiv kylning och kompression) syftar till att ge ett underlag för konceptdesign och val av motor för nästa generations stridsflygplan. Projektgruppen kommer att utvärdera variabla flödesvägar i kyl- och kompressionsprocesser som förbättrar integrationen av motorn i flygplanet och bidrar till att motorn kan tillhandahålla dragkraft, mekanisk och elektrisk sekundäreffekter samt kylflöden för system i flygplan och motor. Projektet kommer att utnyttja deltagarnas resultat från studier av kylsystem och värmeåtervinning i civila motorer.

Förväntade effekter och resultat

Projektet ska designa, analysera och kvantifiera nyttan med variabla flöden och variabel kylning för att nå teknikmognad nivå 2 (TRL 2). Kompressions- och kylsystem utvärderas med 3D strömningsanalys samt mekanisk och termisk analys. Som en effekt av projektet höjs kompetensen inom områdena framdrivning, kraftgenerering, energihantering och flygplan-motorintegration. Förmågan att bedöma nya motorarkitekturers inverkan på flygplanssystems förmågor förbättras. Projektet bidrar till överföring av erfarenheter från civila motorer till den militära verksamheten.

Planerat upplägg och genomförande

Arbetet kommer att genomföras som ett doktorandprojekt vid Chalmers flygmotorgrupp, matchat med studier på GKNs motorforskningscenter i Trollhättan. Projektet kommer att arbeta iterativt med motor- och flygplansmodeller inom fyra arbetspaket: flygprestanda för smygflygplan, variabel kompression, variabel kylning och effektuttag samt uppdragsoptimering. Arbetet kommer att använda motorsimuleringsprogrammet GESTPAN utvecklat på Chalmers och GKN, samt även kommersiella verktyg som Pacelab för flygplanssimuleringar.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 22 augusti 2024

Diarienummer 2024-01269