METACLUB
Diarienummer | |
Koordinator | Stiftelsen Institutet för Framtidsstudier |
Bidrag från Vinnova | 959 159 kronor |
Projektets löptid | maj 2022 - november 2022 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Framtidsprototyper |
Viktiga resultat som projektet gav
METAKLUBB har syftat till att skapa en prototyp av framtidens VR-nattklubb, med målet att reflektera kring en framtid där fysiskt umgänge inte längre är norm. Totalt genomfördes fem virtuella klubbar med besökare från olika fysiska platser parallellt. Ca 80 besökare fick möjlighet att sjunga till Backstreet Boys, dansa virtuell tryckare och därefter reflektera på upplevelsen ihop. Hur är det egentligen att vara nära någon virtuellt?
Långsiktiga effekter som förväntas
Vi förväntade oss en målgrupp som, med olika ingångar till och erfarenheter av klubben kunde bidra med olika perspektiv in i frågan: "vad kan vi lära oss om interaktion och intimitet i en potentiell framtid där fysiskt umgänge inte längre är norm?". Många testade saker som annars varit otänkbart, som att hångla med en främling eller starta slagsmål. Vissa tog samma roll som på en vanlig klubb, för andra blev det en omvända roller. Att inte bli sedd virtuellt sved lika mycket som att inte bli sedd i vanliga världen. Och det blev tydligt att fantasi är en viktig framtidskompetens.
Upplägg och genomförande
Tekniken som prototypen har skapats med är i sin linda. Att live-rendera motion capture i virtuella världar med en grupp besökare är nytt och resurskrävande, och det kommer med vissa begränsningar. T.ex. har publikens avatarer enbart bestått av ansikte och händer, inte helkropp, något som många besökare reagerat på som ett hinder att uppleva intimitet. Utöver det är klubben, så som vi känner den idag, redan ett komplext socialt forum. Vissa vill helt enkelt inte interagera, utan snarare observera. Att respektera det, samtidigt som vi utforskar interaktion, har varit viktigt.