Livsmedelskedjan som utvecklingsarena för nya verktyg och ny organisationsmodell för samhandling
Diarienummer | |
Koordinator | Sweden Food Arena ek för |
Bidrag från Vinnova | 2 302 978 kronor |
Projektets löptid | juli 2020 - juni 2021 |
Status | Avslutat |
Viktiga resultat som projektet gav
Målet har varit att utveckla förslag på verktyg för att driva innovation i en värdekedja utifrån företagens behov. Syftet var att skapa incitament för ökad innovation i livsmedelskedjan för ökad hållbarhet och konkurrenskraft. Projektet har lämnat förslag till metodutveckling och organisering för hur ökat värdeskapande kan skapas. De lärdomar som dragits kan också användas för andra områden. Medvetenheten om hur samarbete kan bidra till ökad innovation i livsmedelskedjan har ökat vilket kan ses som steg mot en hållbar omställning av livsmedelskedjan.
Långsiktiga effekter som förväntas
Ett flertal förslag för att utveckla näringen med innovation och forskning har tagits fram. Fyra förslag bör genomföras i närtid då de är avgörande för satsningarna på livsmedelsområdet i den forskningspolitiska propositionen: - Satsning på nationell samverkan kring forskning och innovation - Ökat nyttiggörande av forskningsresultat i livsmedelsföretag - Satsning på regionalt innovationsstöd genom samordning mellan nationella och regionala aktörer - Forskarskola som stärker konkurrenskraften i livsmedelsbranschen Fler förslag finns som bör tas upp med olika myndigheter.
Upplägg och genomförande
Fem underlagsrapporter (av forskare) och en slutrapport har tagits fram. Totalt deltog över 60 personer från 41 företag (17 personer från SMF) i två workshops om utmaningar och möjligheter för innovation i värdekedjan växtbaserat. Alla rapporter har diskuterats vid webbinarier med mellan 40-160 deltagare. Projektets analyser och slutsatser har löpnade stämts av med en styrgrupp respektive en referensgrupp med myndigheter, Business Sweden och IVA. Arbetet har också diskuterats med en GD-grupp från Formas, Jordbruksverket, Tillväxtverket och Vinnova.