Leveransrobotar på offentliga gator: En långtidsstudie av Starships robotar i Stockholm
Diarienummer | |
Koordinator | Linköpings universitet - Linköpings universitet Inst för kultur och samhälle |
Bidrag från Vinnova | 1 381 876 kronor |
Projektets löptid | maj 2025 - maj 2027 |
Status | Pågående |
Utlysning | Strategiska innovationsprogrammet Drive Sweden |
Ansökningsomgång | Strategiska innovationsprogrammet Drive Sweden: Innovationer för ett hållbart, digitaliserat och automatiserat transportsystem för människor och gods |
Syfte och mål
Projektet syftar till att förstå hur samhället anpassar sig till en ny transportteknik i form av autonoma leveransrobotar. Vi kommer att dokumentera interaktioner mellan robotar och människor med hjälp av videoinspelningar samt intervjuer med människor på gatan. Målet är att använda empiriska data för att informera stadsplanering och policyer för autonoma offentliga leveransrobotar i Sverige men också utvecklingen av standarder för offentliga mobila robotar globalt.
Förväntade effekter och resultat
Robotar har potentialen att göra sista milen-leveranser mer tillgängliga och effektiva. Projektet kommer att fördjupa vår förståelse för a) hur robotarna och deras verksamhet integreras med lokala samhällen, och b) hur robotarna påverkar och påverkas av beteendet hos människor som möter dem på gatan. Baserad på våra observationer kommer vi att c) analysera regelverk och utveckla underlag till policyförslag, och d) förbereda ett större implementeringsprojekt.
Planerat upplägg och genomförande
Projektet följer Sveriges första införande av obemannade autonoma leveransrobotflottor. Vi undersöker interaktioner med robotarna på offentliga gator och kommer att dokumentera vardagliga interaktioner när de dyker upp i realtid genom videoinspelningar, kompletterade med anteckningar och intervjuer på gatan. Vi kommer därefter att grunda vår diskussion om policyer för leveransrobotar i specifika fallbeskrivningar och empiriska beskrivningar av utmaningar som de framträder på gatan.