Lagerströmmar och relaterade problem i flygapplikationer
Diarienummer | |
Koordinator | Luleå tekniska universitet |
Bidrag från Vinnova | 729 000 kronor |
Projektets löptid | september 2024 - februari 2026 |
Status | Pågående |
Utlysning | NFFP8 - Stärkt svensk flygteknisk forskning och innovation |
Ansökningsomgång | Stärkt svensk flygteknisk forskning och innovation - NFFP8: Utlysning 2 |
Syfte och mål
Projektet är en förstudie med syfte att kartlägga hur problem med parasitiska läckströmmar kan påverka elektriska drivlinor, kraftgenerering och motorer för aktuatorer i framtidens flygplan, samt huruvida fenomenet med lagerströmmar och dess uppkomst kan kopplas till elektromagnetiska emissioner. På så vis stärks svensk flygindustris kompetens på området, samtidigt som förutsättningar för fördjupat samarbete mellan projektpartnerna skapas. Målsättningen är att sammanställa informationen i en slutrapport innehållande både mekaniska och elektroniska aspekter.
Förväntade effekter och resultat
Projektet syftar till en snabbare övergång till elektrifierat flyg och förbättringar i tillhörande system genom ökad förståelse av lagerströmmar och hur dessa kan undvikas eller lindras, både från ett mekaniskt och ett elektriskt perspektiv. Detta förbättrar möjligheten att uppnå flera av ACARE:s mål gällande "Achieving climate neutral air mobility” och "vehicles and propulsion” genom realisering av elektrifierat flyg och den utsläppsminskning det medför. Det är förväntat att samtliga industriella projektdeltagare under projektets gång kan nyttiggöra projektresultat.
Planerat upplägg och genomförande
Projektet är indelat i flera arbetspaket. I det första analyseras maskinkomponenter från industriföretagen för att undersöka graden av skador uppkomna av läckströmmar. I samma arbetspaket identifieras risker i den mekaniska konstruktionen med avseende på läckströmmar. I det andra arbetspaketet analyseras de elektroniska systemen med avseende på lagerskador pga läckströmmar och en experimentuppställning för lagerströmmar tas fram. I ett tredje arbetspaket diskuteras möjligheter för minskning och eliminering av lagerströmmar i system från de första abetspaketen.