Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Våra e-tjänster för ansökningar, projekt och bedömningar stänger torsdagen den 25 april kl 16:30 för systemuppdateringar. De beräknas öppna igen senast fredagen den 26 april kl 8:00.

ITEA2/MODRIO-DSAB

Diarienummer
Koordinator DASSAULT SYSTEMES AB - DASSAULT SYSTEMES AB, Lund
Bidrag från Vinnova 1 436 082 kronor
Projektets löptid september 2012 - maj 2016
Status Avslutat
Utlysning Eureka-kluster medfinansiering

Syfte och mål

Syftet med MODRIO har varit att utvidga state-of-the-art för modellering och simulering baserat på öppna standarder (Modelica och FMI) och därmed inte bara stödja systemdesign utan också system i drift. Det huvudsakliga målet har varit att öka säkerhet, tillförlitlighet och prestanda för system inom energi- och fordonssektorn. Målet för Dassault Systemes AB (DS AB) har varit att stödja processerna och användarfallen i MODRIO genom att bidra till utvidgningar av de öppna standarderna och genom att implementera prototyper i vårt modellerings- och simuleringsverktyg DYMOLA.

Resultat och förväntade effekter

DS AB har bidragit till utvidgningar av Modelica och FMI och med implementeringar i DYMOLA för att stödja följande viktiga utmaningar som hanterats i MODRIO-projektet: 1. Modellera systemkrav och automatiskt testa simulerat beteende mot krav 2. Modellera och simulera byte av moder under drift 3. Tillståndsskattningar för att stödja avancerad, modellbaserad, design av styrsystem Resultaten har spridits genom artiklar på Modelica-konferenser och kommer också göras tillgängliga för våra användare i de officiella releaserna av DYMOLA.

Upplägg och genomförande

Projektet har utförts i tre huvudsakliga faser och DS AB har bidragit till alla tre. Den första fasen utgjordes av standardiseringsarbete för Modelica och FMI där det viktigaste resultatet var den officiella releasen av FMI 2.0 i juli 2014. Den andra fasen innebar implementering av prototyper och genomfördes parallellt med standardiseringsarbetet. Den sista fasen utgjordes av implementation av industriella användarfall och där användes DYMOLA för att studera modellering av egenskaper och krav, multi-mod modellering och icke-linjär tillstånds- och parameteruppskattning.

Externa länkar

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 8 maj 2017

Diarienummer 2012-01157

Statistik för sidan