Intelligenta parkeringslösningar med smarta och individualiserade parkeringsavgifter
Diarienummer | |
Koordinator | RISE Research Institutes of Sweden AB - RISE AB - Digitala System |
Bidrag från Vinnova | 627 254 kronor |
Projektets löptid | augusti 2023 - juni 2024 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Innovationer för hållbar mobilitet |
Ansökningsomgång | Innovationer för hållbar mobilitet - För en klimatneutral framtid - våren 2023 |
Viktiga resultat som projektet gav
Målet med denna förstudie är att undersöka utmaningar och möjligheter med smartare och styrande parkeringsavgifter/lösningar och de möjliga utvecklingsinriktningar som bedöms kunna införas i parkeringssystemet på kort och lång sikt. För de som bedöms kunna införas på kort sikt läggs grunden för att starta en pilot kort efter förstudiens avslutande. På så sätt utreds förutsättningarna utifrån alla systemdimensioner för att hitta bästa vägarna framåt, dvs i ett kommande forskningsprojekt pröva vad som är möjligt redan på kort sikt samt lägga grunden för utvecklingen på lång sikt.
Långsiktiga effekter som förväntas
Kommunernas intresse för differentierade parkeringsavgifter varierar kraftigt, både mellan kommungrupper men även inom dessa. Utifrån analys av systemdimensionerna görs bedömningen att differentierade parkeringsavgifter som baseras på utbud och efterfrågan samt miljözonsbestämmelser vara möjliga på kort sikt. Parkeringsavgifter baserade på fordonsvikt, fordonsstorlek eller fordons utsläpp bedöms möjliga först på längre sikt. Anledningen är brist på lagstöd, acceptans eller (som i fallet med utsläpp) att modellerna är svårmotiverade.
Upplägg och genomförande
Denna förstudie har inkluderat en kombination av olika metoder för att undersöka förutsättningarna för differentierade parkeringsavgifter i Sverige. Dessa består av en litteraturöversikt, två enkätstudier, användarstudie samt systemanalys.