Hur får man konsumenter att välja plantbaserade alternativ i butiken? Ett ekonomiskt experiment
Diarienummer | |
Koordinator | Lunds universitet - Lunds universitet Ekonomihögskolan |
Bidrag från Vinnova | 700 000 kronor |
Projektets löptid | januari 2025 - augusti 2025 |
Status | Pågående |
Utlysning | Ett nytt recept för matsystemet - uppbyggnadsfas |
Ansökningsomgång | Ett nytt recept för matsystemet: Innovationspotten - Experimentera, laborera och utforska |
Syfte och mål
Syftet med projektet är att kartlägga hur olika politiska styrmedel och andra åtgärder kan appliceras för att konsumenter i ökad utsträckning ska välja plantbaserade livsmedel i butiken. Målet med projektet är att ge en ökad förståelse inte minst för beslutsfattare och livsmedelsproducenter för hur olika politiska styrmedel och andra åtgärder påverkar konsumentens beslut att välja mellan animaliska respektive plantbaserade livsmedel.
Förväntade effekter och resultat
Projektet förväntas ge ökad förståelse för vad som krävs för att förmå konsumenter att välja att köpa och konsumera mer plantbaserade och minde animaliebaserade livsmedel. Resultaten kan därför förändra konsumenters inköpsmönster för mer hållbara livsmedelsinköp. Projektet förväntas därför bidra till en hållbar samhällsutveckling där intag av animalieprodukter minskar till förmån för plantbaserade till följd av att resultaten är vägledande för beslutsfattare och livsmedelsindustri.
Planerat upplägg och genomförande
Projektet består av tre delar. I ett kartläggs med hjälp av en litteraturstudie i vilken utsträckning olika politiska styrmedel påverkar konsumentbeteendet. I ett andra genomförs ett omfattande ekonomiskt experiment för att testa hur olika åtgärder påverkar konsumenters beslutsprocess i valet av proteinkällor. I en avslutande tredje del paketeras och kommuniceras resultaten i projektet till beslutsfattare och livsmedelsproducenter.