Hur får man konsumenter att välja plantbaserade alternativ i butiken? Ett ekonomiskt experiment
Diarienummer | |
Koordinator | Lunds universitet - Lunds universitet Ekonomihögskolan |
Bidrag från Vinnova | 700 000 kronor |
Projektets löptid | januari 2025 - augusti 2025 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Ett nytt recept för matsystemet - uppbyggnadsfas |
Ansökningsomgång | Ett nytt recept för matsystemet: Innovationspotten - Experimentera, laborera och utforska |
Viktiga resultat som projektet gav
Målen med projektet har uppnåtts. Både litteraturstudien och det ekonomiska experimentet fortlöpte som förväntat. Litteraturstudien gav också en bredare insikt om hur konsumenter väljer livsmedel ur olika aspekter. Med det ekonomiska experimentet följer en analys som kan ge många spännande svar och nya uppslag för framtida forskning.
Långsiktiga effekter som förväntas
Projektet ska bidra till att ge en djupare förståelse för på vilket sätt det går att få konsumenter att välja växtbaserade alternativ. Dels sker det genom att projektet ökar kunskapen om vilka typer av produkter som kan tänkas bli framgångsrika på marknaden. Dels sker det genom att projektet bidrar med att öka förståelsen för på vilka styrmedel som kan användas för att öka konsumenters intresse för växtbaserade alternativ till animaliska produkter.
Upplägg och genomförande
Alla delar fortlöpte enligt tidsplan. Arbetet med en litteraturgenomgång började med en omfattande genomsökning av relevant litteratur och därefter en syntetisering och diskussion av resultat och metod. Arbetet med ett ekonomiskt experiment, som är mer ovisst på förhand, fortlöpte bra med intressant data som återstår att analysera i detalj. Kommunikationen av studierna har så här långt varit en fråga om att medvetandegöra studierna och kommunikation framöver handlar om att lansera resultaten.