Höghastighetsprovning av mekaniska förband
Diarienummer | |
Koordinator | Saab AB |
Bidrag från Vinnova | 996 370 kronor |
Projektets löptid | september 2023 - december 2024 |
Status | Avslutat |
Utlysning | NFFP8 - Stärkt svensk flygteknisk forskning och innovation |
Viktiga resultat som projektet gav
Målet var att skapa en experimentell uppställning för dynamisk provning av skruvförband med tillämpning inom flygplansindustrin. En uppställning har skapats med utgångspunkt från en teknik som kallas split-Hopkinson bar. De genomförda dynamiska proven jämfördes med statiska där högre laster vid brott kunde konstateras vid högre hastigheter, vilket är i linje med vad som förväntades. Uppställningen kan även tillämpas för dragprovning av tunnare plåt för att bestämma hållfasthet och duktilitet.
Långsiktiga effekter som förväntas
LTU och avdelningen för hållfasthetslära har ett av få laboratorium i Sverige som bedriver mekanisk provning vid höga deformationshastigheter. Varje investering inom området stärker Sveriges möjlighet att bedriva inhemsk provning och forskning, där intressenter kan vara universitet, institut och företag.
Upplägg och genomförande
Projektet bestod av tre delar: design av skruvförband för dynamisk provning, uppbyggande av testrigg, baserat på split-Hopkinson bar med lastgenerering med hjälp av induktiv last. Provning och jämförelse med statiska resultat. Tidplanen följdes och samarbetet mellan aktörerna var givande där respektive parts kompetens var nödvändig för lyckat genomförande.