Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Höghastighetsprovning av mekaniska förband

Diarienummer
Koordinator Saab AB
Bidrag från Vinnova 996 370 kronor
Projektets löptid september 2023 - december 2024
Status Avslutat
Utlysning NFFP8 - Stärkt svensk flygteknisk forskning och innovation

Viktiga resultat som projektet gav

Målet var att skapa en experimentell uppställning för dynamisk provning av skruvförband med tillämpning inom flygplansindustrin. En uppställning har skapats med utgångspunkt från en teknik som kallas split-Hopkinson bar. De genomförda dynamiska proven jämfördes med statiska där högre laster vid brott kunde konstateras vid högre hastigheter, vilket är i linje med vad som förväntades. Uppställningen kan även tillämpas för dragprovning av tunnare plåt för att bestämma hållfasthet och duktilitet.

Långsiktiga effekter som förväntas

LTU och avdelningen för hållfasthetslära har ett av få laboratorium i Sverige som bedriver mekanisk provning vid höga deformationshastigheter. Varje investering inom området stärker Sveriges möjlighet att bedriva inhemsk provning och forskning, där intressenter kan vara universitet, institut och företag.

Upplägg och genomförande

Projektet bestod av tre delar: design av skruvförband för dynamisk provning, uppbyggande av testrigg, baserat på split-Hopkinson bar med lastgenerering med hjälp av induktiv last. Provning och jämförelse med statiska resultat. Tidplanen följdes och samarbetet mellan aktörerna var givande där respektive parts kompetens var nödvändig för lyckat genomförande.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 20 december 2024

Diarienummer 2023-01580