Handinteraktion i XR
Diarienummer | |
Koordinator | ManoMotion AB |
Bidrag från Vinnova | 150 000 kronor |
Projektets löptid | oktober 2024 - februari 2025 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Framväxande tekniklösningar |
Ansökningsomgång | Innovativa samarbeten med USA inom XR - steg 1 |
Viktiga resultat som projektet gav
Ja, vi engagerade oss med fler XR-tillverkare och företagsanvändare än väntat och fick insikter om konkurrenter och identifierade nästa steg för hand tracking. Dessutom byggde vi kontakter inom det svenska XR-ekosystemet, vilket främjar samarbete. Nyckelresultat inkluderar potentiella applikationer med Volvo med Varjos XR4-headset, med Karolinska Institutet inom olika områden, och att upptäcka hur NVIDIA Omniverse kan förbättra våra interna processer för att skapa training data mer effektivt.
Långsiktiga effekter som förväntas
Vi förväntar oss att skapa en transformativ öppen plattform för handinteraktion, sänka barriärerna för XR-användning genom att göra det möjligt för smartphone användare att utforska XR och förse tillverkare – stora som små – med avancerade handspårningsmöjligheter utan att kräva hög beräkningskraft. Dessutom utveckla en banbrytande datagenereringsmotor för flexibel, anpassningsbar programvara som möter kundens förväntningar med minimal anpassningstid, vilket driver innovation och tillgänglighet.
Upplägg och genomförande
Projektaktiviteterna var väl valda men stod inför utmaningar på grund av deadline i januari och begränsad respons från partners. Trots detta höll vi oss till tidslinjen. Externa faktorer inkluderade Android XR-meddelandet och överlappningen med jul och CES, vilket påverkade parternas tillgängligheten. Den oväntade lanseringen av den slutna Android XR-plattformen var betydande. Sammantaget lyckades samarbetet, vilket speglar ett starkt lagarbete och anpassning till målen.