Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Hållbar tillverkning av flygmotordetaljer genom trycksvarvning i legering 718

Diarienummer
Koordinator RISE Research Institutes of Sweden AB
Bidrag från Vinnova 600 000 kronor
Projektets löptid juni 2021 - oktober 2022
Status Avslutat
Utlysning Innovair/SMF

Viktiga resultat som projektet gav

Inom projektet har demonstratorgeometri av komersiellt intresse för flygmotorindustrin lyckosamt tillverkats. Tillverkningsprocessen har demonstrerats vilken ligger till grund för vidare dialog om möjligheter för framtida produktion. Geometri, material, toleranskrav samt förslag på processupplägg och parametrar för trycksvarvning och efterbearbetning definierades tidigt i projektet. FE-modellering har genomförts. Hållbarhetsvinsterna bedöms som mycket stora av GKN.

Långsiktiga effekter som förväntas

Trycksvarvade detaljer visar på stor potential med tillverkningsmetoden. Hållbarhetsvinster med avseende på minskad material och energiåtgång bedöms som stora. Modellering och simulering där anisotropa egenskaper och modell för skada och brott har genomförts. Vissa förenklingar och antaganden har gjorts bl.a. kring verktygsrörelser och antal processteg. Resultaten är lovande även om vidare modellutveckling krävs för att kunna prediktera processen med god noggrannhet. Viss ovalitet av trycksvarvade detaljer utgör en utmaning för efterföljande bearbetning.

Upplägg och genomförande

Projektets genomförande med experimentella experiment och FE-modellering har varit lyckosamma. Stor erfarenhet hos deltagande SMF har bidragit till lyckosamma resultat samtidigt som förståelse kring utmaningar i det aktuella materialet och behov av systematiskt arbete har ökat. Planerad workshop med flygmotorindustrin kan skapa förutsättning för vidare arbete och framtida projekt med sikte på kommersiella uppdrag.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 1 december 2022

Diarienummer 2021-02007