Förstudie för att möjliggöra flygning med drönare, utom synhåll och under 500ft
Diarienummer | |
Koordinator | Transportstyrelsen - Sjö och luftfartsvadelningen |
Bidrag från Vinnova | 865 173 kronor |
Projektets löptid | augusti 2019 - december 2019 |
Status | Avslutat |
Viktiga resultat som projektet gav
Syftet med förstudien är att identifiera vad som skulle behövas för att yrkesmässig obemannad luftfart utvecklas. Behoven hos yrkesmässig obemannad luftfart kan sammanfattas så här: att på ett enkelt och snabbt sätt kunna meddela berörda parter sina planer kring en specifik förestående flygning och få ett snabbt godkännande på att den får genomföras. Man har dessutom ofta behov av att flyga utom synhåll för operatören och i luftrum där det också kan förekomma annan flygtrafik, ofta på höjder under 500 fot.
Långsiktiga effekter som förväntas
Förstudien visar att tjänster och teknik för den förberedande fasen av obemannade flygningar (pre-flight) är på en relativt mogen nivå. Dock visar den också att det fortfarande finns mycket kvar att göra när det gäller tjänster, teknik, standardisering och regelverk för att tillhandahålla adekvat stöd och omvärldsbild som t.ex pågående räddningsinsats, väder, m.m. under själva flygningarna (in-flight).
Upplägg och genomförande
Framtagning och publicering av en förfrågan till marknaden (Request for Information, RFI) för en system- och tjänstelösning för hantering av obemannad luftfart i Sverige, hädanefter benämnt UTM-lösning där UTM står för Unmanned Aircraft Systems (UAS) Traffic Management. Granskning av RFI. Omvärldsbevakning på nationell nivå, europanivå och global nivå. Sammanfattande dokumentation av ovanstående arbete, beslutsunderlag och rekommendationer för kommande arbete, i form av förstudierapport.